Sunt printre noi unii oameni care demonstrează excelență în tot ceea ce fac. Care dau 100% și chiar mai mult de atât într-un anumit domeniu, iar apoi au energia, determinarea și curajul să o ia de la capăt, într-un nou proiect.
Unul dintre acești oameni este Daciana Sârbu. Atunci când a simțit că jobul de europarlamentar de la Bruxelles nu-i mai aduce împlinirea, că valorile ei nu se mai regăsesc în acel mediu, a schimbat macazul. S-a îndreptat către o altă zonă – cea a gastronomiei – și, mai exact, cea a prăjiturilor. În anul 2015 a devenit antreprenor și a deschis prima cofetărie Mara Mura, unde clienții au ocazia să-și răsfețe papilele gustative cu prăjituri din gama haute pâtisserie.
Pentru mulți dintre cunoscuții ei a fost o veste care i-a uimit destul de tare, dar nu și pentru cei foarte apropiați, care știau de pasiunea Dacianei pentru zona culinară.
„Am fost tot timpul pasionată de gastronomie, încă din copilărie. Era o zonă pe care o simțeam doar a mea; era un hobby.”, îmi povestește Daciana.
I-am luat interviu chiar la Mara Mura, locația din One City Floreasca. Fusesem în urmă cu 2 luni în acel loc, cu ocazia unui eveniment, mai precis o lansare de carte. Atunci mi-am zis că e cea mai frumoasă cofetărie de la noi din țară. Decorul interior cu accente din stilul shabby chic m-a făcut să mă simt ca într-un basm. Și, la fel cum este decorul, sunt și prăjiturile – arată ca de poveste, iar gustul le fac demne de o cofetărie autentică pariziană. Tot atunci am gustat pentru prima dată choux cu soc – după o rețetă proprie inventată în laboratorul Mara Mura – o prăjitură care trebuie încercată neapărat cel puțin o dată în viață.
Am aflat că Dacianei Sârbu i-a plăcut de mică să gătească, iar prăjitura preferată a copilăriei era cremșnitul.
“Avem o vecină unguroaică care ne făcea un cremșnit foarte bun; iar eu o asistam, detaliază ea cu nostalgia inevitabilă a momentelor în care reînviem amintiri dragi din perioada copilărie.
Mara Mura, o cofetărie în stil franțuzesc, cu origini românești.
Acum 8 ani, când a deschis business-ul Mara Mura, în București existau puține cofetării; iar dintre cele existente, cele mai multe erau amenajate în stilul vechi specific anilor ’90. Daciana își imagina, în schimb, cum merge cu fiica ei, Irina, și mănâncă o prăjitură savuroasă într-un loc special, asemenea patiseriilor franțuzești pe care le adoră atât de mult.
Dorința ei a fost pe jumătate îndeplinită. A găsit locul perfect pentru deschiderea cofetăriei – în spatele Ateneului – iar prin amenajarea decorului în culori pastelate și prin aromele inconfundabile ale tartei cu lămâie și bezea (tarte citron meringuée), choux-à-la crème, cannelés și macarons, Daciana a reușit să recreeze, în micul Paris, atmosfera pariziană.
Partea care nu s-a îndeplinit a fost ieșitul cu fiica ei la o prăjitură, în oraș. Nici pe atunci și nici acum Irina nu mănâncă dulciuri (compensează, în schimb, cu multe fructe). Însă, la fel ca mama ei, adoră localul Mara Mura.
Numele cofetăriei este ușor de ținut minte și totodată are origini românești.
„Am zis să căutăm un nume românesc și i-am zis Mara, după care i-am pus mure în mână. Iar de la Mara cu mure a ieșit Mara Mura.”
Laborator artizanal și atestate obținute de la cele mai bune școli culinare din Franța
A dat startul acestui business când încă mai era membru al Parlamentului European. Inițial, pentru că nu avea cum să aloce tot timpul proiectului Mara Mura, a avut o parteneră de afaceri. Practic, Daciana a venit cu conceptul, locația, numele și capitalul, iar partenera ei cu laboratorul. Colaborarea însă nu a mers conform așteptărilor, așa că nu au mai continuat proiectul împreună. Când s-a simțit că e pregătită, Daciana a deschis propriul laborator – un laborator artizanal în care lucrează cofetari certificați cu multă experiență în domeniu (mulți dintre ei fiind expați) – unde se folosesc ingrediente naturale premium atât de pe piața locală, cât și din Franța.
Și pentru că una dintre valorile ei fundamentale este să ofere excelență în tot ceea ce face, nu s-a mulțumit doar să deschidă un laborator și să adune cei mai buni cofetari. A vrut ea însăși să învețe cum anume se fac rețetele. Și, cum cele mai renumite școli culinare sunt în Franța, la vârsta de 40 de ani, Daciana a redevenit iar elevă. S-a înscris la o școală renumită de cofetărie Cordon Bleu din Paris, ca să afle de la adevărații maeștrii cofetari secretele deliciilor franțuzești.
Astăzi, Daciana participă în laboratorul Mara Mura alături de colegii ei la crearea unor rețete noi. Cel mai elocvent exemplu este prăjitura pe care am testat-o și eu, choux cu soc, care a devenit prăjitura reprezentativă Mara Mura.
Pe lângă cele 3 luni de practică în cadrul școlii de cofetărie Cordon Bleu, Daciana a urmat un curs și la Școala de Înalte Studii Gastronomice din Paris, realizat în colaborare cu Universitatea de la Sorbona.
“Cursul cuprinde practic tot ce înseamnă gastronomia franțuzească – de la istoria restaurantelor și a primei patiserii până la gastronomia moleculară. Tot acolo am învățat să beau șampanie (înainte nu-mi plăcea), am înțeles procesul și complexitatea acestei băuturi.”
Cofetăria Mara Mura e mai mult decât o simplă cofetărie. E un concept de cofetărie tip boutique unde, alături de prăjituri se poate servi un ceai cald, o ciocolată fierbinte ori o cafea aromată.
Printre produsele vedetă se numără cremșnitul, tarta cu lămâie și bezea, prăjitura Pavlova, tortul cu caramel și ness ori tortul cu bezea, ciocolată și vișine. Nostalgicii prăjiturilor făcute de mama sau bunica pot alege ciocolată de casă, tort de biscuiți, saleuri ori plăcintă cu mere, iar cei care au diverse restricții alimentare se pot îndulci cu prăjituri sugar sau gluten free.
De la sezon la sezon, gama produselor se diversifică. În iarna aceasta unul dintre produsele vedetă în ediție limitată a fost ciocolata caldă cu bezea. Pentru primăvara 2024 se pregătește o nouă băutură, o prăjitură fără zahăr și alta din gama celor pentru copii.
Astăzi ne putem bucura de cele 4 locații Mara Mura, aflate în zonele cele mai accesibile din capitală.
“Am ales zona Ateneu pentru că semăna (și încă mai seamănă) cu Parisul, mi se pare o zonă specială. Acum 8 ani însă, trecea foarte puțină lume pe acolo și a fost foarte greu ca oamenii să afle de existența Mara Mura. Cu timpul însă, au început să se mai deschidă și alte business-uri și zona a crescut foarte mult.“
A urmat deschiderea locației din Mall Băneasa, apoi cea din Centrul Vechi și cea mai recentă, în locația One City Floreasca. La cea din urmă, spațiul este extrem de generos (există terasă și un loc de joacă outdoor pentru cei mici) și astfel se pot organiza atât evenimente pentru copii, cât și petreceri corporate ori tematice.
Rebranding Mara Mura. Povestea merge mai departe.
Alături de decorurile în culori pastelate, prăjiturile și băuturile (calde sau reci) sunt extrem de instagramabile, iar reel-urile și video-urile din Social Media pe care le fac tinerii în locații sunt apreciate instant cu mii de like-uri.
În toamna anului trecut a avut loc rebranding-ul Mara Mura, moment în care s-a schimbat identitatea vizuală: pe ambalaje nu mai apare desenată fetița, ci doar simbolul Marei, mura.
„Mara Mura a crescut, suntem mai fresh. Avem clienții noștri fideli care apreciază gustul, atmosfera și emoția pe o regăsesc în fiecare locație și care practic e parte din experiența Mara Mura. Dar am vrut să fim mai aproape de tineri, care nu sunt neapărat familiarizați cu mersul la cofetărie, pentru că nu li se pare cool. Am zis să venim noi înspre ei. Acum sper și cred că am reușit să aducem și Generația Z în cofetării.”
Bineînțeles, ca în orice business, provocările au fost numeroase.
“Provocările au fost legate de schimbări legislative, de taxe, pandemie, război, inflație și oameni noi în echipă. E greu să găsești personalul potrivit, de aceea pentru laborator am apelat și la expați. În locații avem acum o echipă foarte bună, suntem ca într-o familie.
În timpul pandemiei ne-am reorganizat destul de repede și am reușit să facem să funcționeze partea de livrări. Ne-am descurcat bine. Am fost printre primii care au făcut asta și ne-am câștigat un public, pe care însă apoi l-am pierdut, odată cu inflația. Era un public care își permitea atunci un răsfăț, nu mai cheltuia bani pe alte lucruri sau pe ieșitul în oraș. Însă, după pandemie, deși iubeau prăjiturile noastre, nu și le-au mai permis. Pentru noi e un echilibru foarte fin între a menține calitatea și a fi totuși la un nivel de preț decent. Cu ingredientele nu am făcut compromisuri, am încercat alte variante, dar nu funcționează.”
Am rugat-o pe Daciana să aleagă un cuvânt care definește cel mai bine conceptul Mara Mura. Iar răspunsul ei a fost “experiență.”
Eu cred că Mara Mura e mai mult decât despre o prăjitură cu ingrediente foarte bune și de calitate. Mara Mura e o experiență. Iar experiența e legată de atenția la detalii, de atmosferă și de bucuria cu care noi facem prăjiturile și conducem business-ul. Ne dorim să transmitem asta și clienților.
Subscriu la acest răspuns, care definește, pe scurt, tot ceea ce înseamnă Mara Mura. Un business care crește frumos de la an la an și care ne oferă adevărate momente de răsfăț. Un business în acord cu personalitatea și valorile Dacianei, care, indiferent de provocările întâmpinate, oferă de fiecare dată excelență.
Photo credit: Cristina Tocan