7 recomandări utile în vreme de pandemie – interviu cu psihoterapeutul Paul Apostică

În această perioadă e bine să avem un corp cât mai pregătit, psihic și fizic, să încercăm să facem tot ce putem în spațiul în care avem controlul, ca să fim cât mai pregătiți în cazul în care o să ne îmbolnăvim. Am stat de vorbă într-un interviu online (pe Zoom), cu Paul Apostică- psihoterapeut –  despre cum să facem față mai ușor perioadei de izolare.

Recomandarea 1 – Încearcă să ai o alimentație corespunzătoare, un somn echilibrat și pune-ți corpul în mișcare.

Un lucru care poate fi pertubat foarte mult în momentul de față e alimentația. Nu mai facem atât de mult efort ca înainte, prin urmare există riscul ca unii oameni să se îngrașe în această perioadă. S-a constatat că în situații de stres, de nesiguranță, omul simte nevoia să se autoprotejeze, să se autoconserve și atunci începe să mănânce într-un mod compulsiv. De multe ori nici nu-ți dai seama când faci acest lucrul, mai ales dacă ești obișnuit ca atunci când, de exemplu, te uiți la un film, să ronțăi câte ceva. E bine să îți menții aceleași ore de masă, să îți proporționezi porțiile și să mănânci alimente sănătoase (pe cât e posibil în această perioadă). Poți să iei și anumite vitamine care întăresc sistemul imunitar.

Un alt lucru care este perturbat într-un mod paradoxal este somnul. Mulți spun că au mai mult timp pentru somn, dar în realitate, cu adevărat puține persoane sunt odihnite în această perioadă. Să nu uităm, noi stăm acum acasă dintr-un motiv care ne stresează, nu este decizia noastră. Și atunci, stând foarte mult în fața calculatorului, a televizorului (la care se adaugă informațiile care vin din toate direcțiile), uneori avem tendința să prelungim noaptea, să stăm treji până la ora 2. Și dacă te culci târziu și te trezești devreme, te simți mai obosit decât dacă te-ai fi dus la muncă o zi întreagă. Și aici intră ideea de rutină. Trebuie să fim atenți și la ora la care ne culcăm și mai ales cu ce gânduri ne culcăm. Dacă înainte de somn urmărești ultima cifră a pandemiei și adormi cu informația că au mai murit x oameni, creierul tău preia știrea și o procesează în decursul nopții, iar tu te culci efectiv stresat și nu ai cum să te odihnești bine. Recomand ca înainte de culcare (cu cel puțin jumătate de oră înainte) să încerci să duci înspre tine o altfel de informație, mai utilă, mai plăcută decât tot ce se întâmplă cu pandemia în momentul de față.

În această perioadă avem nevoie să ne punem corpul în mișcare. Majoritatea celor dintre noi stăm la bloc și suntem destul de sedentari. De aceea e recomandat să faci sport, atât cât poți în casa ta. În felul acesta, făcând efort, crești pulsul, respiri mai profund și îți oxigenezi bine întregul organism, iar automat și starea ta psihică se îmbunătățește (prin prisma tonifierii și oxigenării corespunzătoare a corpului).

Recomandarea 2 – Fă exerciții de relaxare și respirație, minfulness și yoga.

Pentru că acest virus atacă foarte mult plămânii, medicii și psihologii recomandă exerciții de respirație conștientă. Încearcă să dezvolți un program de prevenție antenându-ți capacitatea pulmonară prin tehnici de respirație. Tehnicile de relaxare, minfulness și yoga te ajută să te ancorezi în prezent și îți oferă un tonus bun.

Recomandarea 3 – Cultivă o atitudine de încredere că poți să faci față provocării și concepe diverse strategii.

Sistemul nostru imunitar scade foarte mult din cauza stresului, așa că e bine să adopți o atitudine de încredere. Nu să te îmbeți cu apă rece, dar nici să consideri că ești neajutorat, că organismul tău nu o să reziste, că totul o va lua razna, că nu o să ai un job la care să te întorci sau alte predicții de genul acesta. Mai degrabă să te gândești că dacă faci tot ceea ce ține de tine în momentul de față, cu siguranță o să depășești cu bine situația. Învață să fii mai ponderat și atent la detaliile care fac diferența. Până acum unii oameni consumau de dragul de a consuma. Acum începem să ne uităm foarte bine la care e contul de economii, câte resurse avem și ce facem cu ele. Un efect benefic al acestei pandemii e că te învață să fii mai chibzuit în multe lucruri, să analizezi cu atenție anumite strategii de viață. Înainte știai că poți să ieși oricând la magazin. Acum îți dai seama că orice ieșire din casă s-ar putea să fie un risc și atunci mintea ta începe să dezvolte o strategie: „Dar stai un pic, de ce am nevoie totuși? Cât rezistă alimentul respectiv? Câți bani am?” În momentul de față spiritul nostru de atenție se dezvoltă foarte mult. Când ieși afară te uiți să vezi ce distanță e între tine și cealaltă persoană, ce atingi, pe unde mergi. Atunci când intri în casă îți dezinfectezi încălțămintea, devii mult mai  precaut și acest lucrul s-ar putea să rămână în conștiința noastră și după ce se termină perioada de izolare.

Recomandarea 4- Fă-ți planuri noi împreună cu familia și prietenii.

Este foarte probabil ca planurile pe care le aveai să fie date peste cap de noul context pandemic. Acest lucru te invită să faci planuri noi. Familile, cuplurile au posibilitatea să-și creeze noi obiective (reale, de bun simț), legat de ce pot să facă după ce trece perioada de carantină. Planurile comune sudează relațiile și crează aparteneță, este mai ușor să treci peste perioade dificile când te gânești la un viitor comun, când ai lucururi de rezolvat ți obiective de atins.

Recomandarea 5- Notează-ți anxietățile și fobiile într-un jurnal.

Dacă nu ai cu cine să vorbești în această perioadă este recomandat să îți ții un jurnal în care să notezi gândurile neplăcute, anxietățile pe care le trăiești. Scrisul te ajută să exteriorizezi emoțiile și-ți oferă posibilitatea de a identifica mai ușor îngrijorările pe care le ai. Eliberat de tensiune și cu un grad mai mare de libertate interioară poți să îți faci niște planuri de acțiune cu privire la respectivele neliniști. “Mă îngrijorează faptul că vin vremuri grele din punct de vedere economic. Ce acțiuni pot întreprinde de acum pentru a fi în siguranță în viitor?” Abordând situația în felul acesta simți că ai controlul asupra lucururilor și că contribui în mod activ la crearea propriului viitor. Când ai un plan de acține simți că deja ai forță, că nu mai ești în bătaia vântului, că ai o direcție.

Recomandarea 6- Gândește-te la modul în care ai depășit în trecut momente dificile din viața ta.

Gândeste-te la momentele grele prin care ai trecut de-a lungul vieții. O să constați că ai resurse pentru a rezolva multe situații delicate. Cu toții am avut momente dificile și cu toate astea, le-am depășit. Să te întrebi: „Ce am făcut atunci ca să depășesc momentul? Ce strategie am avut? Pe cine/ce m-am bazat? Cum am reușit să mă reechilibrez?” În felul acesta îți accesezi resursele și probabil vei realiza că ai tot ce îți trebuie pentru a face față oricărei provocari, important e să cauți soluții.

Recomandarea 7 – Ajută-i pe ceilalți ca să te ajuți pe tine.

Când oferim ajutorul celorlalți se întâmplă ceva cu noi: căpătăm un sentiment al utilității, devenim un fel de plus valoare, avem un sens pentru noi și pentru ceilalți. Se creează ideea de comunitate, de compasiune, iar compasiunea este trăirea care combate frica și furia, emoții foarte prezente în momentul de față în noi. Poți trăi frică pentru că nu știi ce o să se întâmple și furie pentru că apar aspecte ce te îngrădesc. Compasiunea și într-ajutorarea altor oameni combat aceste emoții primare ale psihicului nostru.

Observ că în această perioadă mulți oameni simt nevoia să vorbească pe internet, să spună câteva lucruri pentru a-i ajuta pe ceilalți și acest lucru îl ajută și pe cel care dă plusul de valoare și pe cel care primește. Simțim cu toții că avem un sens și nu ne mai simțim așa singuri. Creem mici comunități cu care ne aflăm în legătură (10, 100, 1000 de oameni) și care se sprijină reciproc. E un îndemn la acțiune. În momentul în care stai de vorbă cu cineva sau te duci să iei unui bătrân alimente ori donezi niște bani, echipamente etc, apare un sentiment al valorii și al forței personale. Și uite așa, îți dai seama că încă poți face multe lucruri. Dacă poți să faci cumpărături în locul bătrânului, să spui o vorbă de încurajare cuiva, să donezi niște bani, până la urmă ești un purtător de resurse din care poți să le oferi și celorlați. Acest lucru te încarcă pe tine și îi ajută pe cei care în momentul de față chiar au nevoie însă nu pot să facă multe lucruri.

Și nu în ultimul rând foarte importante în această perioadă sunt mesajele pe care le transmitem celorlalți și nouă înșine. Să fim atenți și la acele lucruri bune din lumea aceasta, să ne aducem aminte de glumele bune, să povestim cu ceilalți întâmplările frumoase din viață, să oferim îmcurajări și să ne păstrăm zâmbetul, chiar dacă nu se vede din cauza măștii.

Despre Cum să facem față pandemiei și cum va arăta noua noastră viață – interviu cu psihoterapeutul Paul Apostică aflati in articolul pe care l-am scris aici.

Mai multe răspunsuri, sfaturi și tehnici despre cum să depășiti perioada de pandemie le găsiți la www.cabinet-psiholog.ro.

Sursa foto: arhiva personala Paul Apostica si arhiva foto Pixabay

 

 

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-mi părerea ta

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest formular colecteaza numele, e-mailul si continutul dvs. pentru a putea urmari comentariile introduse pe site. Pentru mai multe informatii, verificati politica noastra de confidentialitate, unde veti primi mai multe informatii despre unde, cum si de ce stocam datele dvs.