„Meseria de muzician, de dirijor este meseria unei singure sanse.” – lectia de dirijorat cu Tiberiu Soare

pozasoare
A inceput studiul muzicii la 5 ani si jumatate. Bunicul l-a auzit imitand destul de curat melodiile pe care le asculta la radioul din bucatarie si l-a trimis la Scoala de Muzica. A studiat vioara pana in clasa a opta. A vrut sa devina ofiter si a urmat Liceul Militar. Si-a dat seama ca nu poate renunta la muzica si a dat admitere la Conservator unde a urmat doua facultati: una de interpretare muzicala si cealalta de dirijat de orchestra. Și-a inceput cariera in 1999 si fost dirijor la Opera Nationala Romana, dirijor al Orchestrei Nationale Radio, precum si dirijor pentru numeroase orchestre renumite din strainatate. Visul lui Tiberiu Soare (ca al oricarui mare alt dirijor) este sa dirijeze la Scala din Milano.
Si-a lasat bagheta si fracul acasa si a venit intr-o sala de corporatisti (unde se afla si subsemnata), ca sa vorbeasca despre muzica, despre ascultare si despre…

1. despre ce inseamna meseria de dirijor
Meseria de muzician, de dirijor este meseria unei singure sanse. Poti sa te pregatesti 2-3 luni pentru o anumita seara specifica. Dau un exemplu la intamplare. Ai de dirijat Simfonia V de George Enescu. Stii cu cateva luni inainte. Urmeaza un proces extrem de laborios de pregatire si urmeaza acea seara. Singura. Una. O singura seara in care tu trebuie sa dirijezi acea simfonie in public. Asta e o singura sansa. Si oricat de bine te-ai pregati, nu totdeauna poti sa controlezi absolut tot, mai ales intr-un colectiv mare de 100 oameni pe scena. Asa ca una din iluziile la care renunta orice dirijor pe parcursul carierei este iluzia controlului absolut. Poate parea ironic sau straniu, dar dirijorul vine in fata unui ansamblu de oameni pe care nu-l poate controla. Atunci vine intrebarea: de ce mai esti platit, de ce mai existi ca meserie, ce faci atunci? Raspunsul e foarte simplu: creezi un cadru, un mediu in care poate aparea muzica de calitate.

2. despre definitia unui dirijor

Dex-ul e complet inutil in cazul de fata. Nu trebuie sa-i judecati prea aspru pe cei de la sectia de lingvistica din cadrul Academiei Romane pentru ca de fapt nimeni nu poate defini povestea asta cu dirijatul in muzica. Sunt multe definitii aproximative. Riccardo Muti, dirijor de la Scala din Milano a ajuns la o definitie foarte succinta: “Dirijorul este un ghid ritmic si expresiv pentru oamenii aflati in fata lui.” Este asadar un ghid, o calauza.

3. despre ce face un dirijor
Da din maini, dar este ultimul lucru la care se gandeste in momentul in care pregateste un concert si este partea care ii ocupa cel mai putin timp. Partea in care un dirijor da din maini este de 2-3% din intreaga sa activitate. La datul din maini este vorba si de mimica si de expresia corpului. Seamana putin cu arta actorului.
Primul lucru pe care-l face un dirijor este sa se duca sa deschida partitura. Exact ca un regizor de teatru care afla ca are de regizat spre exemplu, Hamlet. Ce face? Citeste textul. Un dirijor se duce si deschide partitura. Toata povestea asta cu cititul partiturii are ceva ezoteric, privit din afara. Sunt niste semne, inveti un limbaj codificat si semnele alea trebuie sa determine sonoritatea unei mase de instrumente la care canta oameni, adica orchestra. Cand citeste partitura un dirijor isi proiecteaza mental un anumit sunet, exact ca un regizor care citind piesa isi imagineaza deja ca personajul respectiv trebuie sa intre din stanga, luminile mai puternice sa fie din dreapta, pe o scena a mintii, ca sa le poata spune actorilor ce au de facut la un nivel coerent. Asa si un dirijor isi proiecteaza mental ceea ce o sa auda publicul asezat pe scaunul de concert peste 2 sau 3 luni.

Cititul partiturii este urmata de analiza partiturii in care se folosesc niste seturi de parametrii. Etapa asta poti sa o faci acasa, pe o canapea, intr-o sala de asteptare sau chiar in avion, spre mirarea celorlati. Iti faci mici notatii pe partitura. Este etapa in care apar foarte multe anxietati pentru ca dai peste pasaje pe care le poti face nu in doua, ci in cinci feluri diferite, iar tu trebuie sa decizi cum faci. Urmeaza ziua X in care tu te prezinti in fata orchestrei si trebuie sa propui o varianta care sa fie coerenta si logica. Nu poti spune ca asa ai vrut tu si ca asa ti s-a parut tie interesant pentru ca nu o sa te creada nimeni. Un dirijor da practic un examen de fiecare data cand iese în fata orchestrei.
Partea numarul doi este reprezentata de repetitiile cu orchestra. Dirijorul se intalneste cu orchestra si se pun de acord asupra variantei de interpretare intr-o cantare de proba, exact ca la croitor. O simfonie este un costum pe care orchestra respectiva trebuie sa-l poarte in seara concertului. In primele minute dirijorul determina plusurile si minusurile orchestrei pe care le are in fata, da un diagnostic. In acelasi timp orchestra il judeca pe dirijorul aflat in fata ei: daca stie sau nu ce vrea sa faca, daca stie sau nu ce vrea de la ei. Sunt cele 3 minute de aur. Acolo se decide totul, acolo se joaca meciul. Pe parcursul repetitiilor dirijorul poate decide schimbarea unei sonoritati. Aceeasi simfonie suna complet diferit daca o canta orchestra din orasul X cu dirijorul Y sau orchestra din orasul V cu dirijorul W. Mai mult, cu acelasi dirijor doua orchestre pot suna complet diferit.
A treia etapa este reprezentatia din ziua concertului. Dirijorul poate determina cel mai putin ce se intampla acolo. Ce asculta publicul este reflexia felului în care dirijorul a lucrat cu orchestra. Abia atunci se vede cine e dirijor si cine nu. Este momentul in care cine esti si ceea faci devin absolut unul si acelasi lucru. Se intampla muzica respectiva.


4. despre rolul publicul in validarea performatei unei orchestre

Publicul e foarte important pentru ca el determina daca o orchestra mai exista sau nu. Publicul este sangele care circula prin arterele denumite viata culturala. Fara public nu existi. Eu unul nu cred in artistii neintelesi in sensul artelor performative, pe scena. Mai devreme sau mai tarziu, daca ai ceva de spus, lucrul acesta va fi perceput. Daca nu ai nimic de spus pe scena dispari foarte repede.

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-mi părerea ta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest formular colecteaza numele, e-mailul si continutul dvs. pentru a putea urmari comentariile introduse pe site. Pentru mai multe informatii, verificati politica noastra de confidentialitate, unde veti primi mai multe informatii despre unde, cum si de ce stocam datele dvs.