Sistemul Montessori (instituit de Maria Montessori la inceputul secolului XX) reprezinta un sistem de educatie alternativ care are in centru ideea conform careia copilul se invata pe sine. Copilul trebuie sa exploreze si sa cunoasca lumea prin propriile eforturi. Mediul Montessori este conceput astfel incat copilul sa-si dezvolte increderea in sine si sa faca lucrurile de unul singur, rolul educatorului fiind acela de observator (observa manifestarile copiilor si raspunde la ele.) Acest tip de educatie poate incepe inca cu primele zile de viata ale copilului, existand atat gradinite, cat si scoli Montessori.
Iata cateva dintre caracteristicile acestui sistem.
Competitia nu se invata in clasele Montessori. De ce? Competitia este innascuta. Pentru a avea succes, copiii invata ca nu trebuie sa concureze, ci sa coopereze. Sa inveti sa cooperezi e mai greu decat sa inveti sa castigi, intrucat copilul invata sa-si asculte si sa-si respecte colegii.
Nu este incurajata nici lauda si nici pedeapsa.
Lauda este benefica doar atunci cand este concreta. Parintii nu ar trebui sa-si laude copiii folosind cuvinte de tipul: „Bravo!”, pentru ca a doua oara copilului cand ii vei spune tot „Bravo!”, nu va mai fi pe viitor la fel de motivat. Mai degraba parintii ar trebui sa laude comportamentul copilului: „Multumesc ca ai pus masa”, ”Am vazut ca l-ai ajutat pe colegul tau, a fost foarte dragut din partea ta” „Ma bucur ca nu te-ai enervat atunci cand colegul tau s-a impiedicat de tine”.
Pedeapsa nu este incurajata intrucat copilul invata sa suporte singur consecintele actiunilor sale. De exemplu, daca sparge paharul cu apa, copilul nu este certat, materialul este cel care il invata pe copil ca data viitoare cand tine in mana un pahar sa fie mai atent.
Libertatea si independenta Copilul invata sa fie independent – alege singur cu ce materiale sa se joace si cat timp sa se joace cu ele. Copilul invata sa-si asculte vocea interioara („Ce mi-ar placea sa fac in momentul asta? Mi-ar placea sa fac x sau y activitate?”). In clasele Montessori copilul are libertatea de a se misca (copilul nu are un loc fix in banca, se aseaza si se misca liber in tot spatiul, cu conditia de a nu-si deranja colegii), libertatea de comunicare si cea de repetitie (copilul poate lucra cu un material cat de des si cat de mult doreste).
Cand invata liberi, copiii devin mai motivati, mai entuziasti si progreseaza mult mai repede decat in cazul in care li se spune ceea ce trebuie sa faca. Acest lucru l-au declarat si Sergey Brin si Larry Page, fondatorii motorului de cautare Google, care au declarat ca succesul lor se datoreaza educatiei Montessori pe care au primit-o in copilarie. Cu averi de multe milioane de dolari, dar cu case si masini obisnuite, pentru cei doi, munca in folosul omenirii constituie cea mai mare satisfactie. Un punct de vedere notabil este si cel al Georgetei Filitti (un mare istoric carismatic) care a declarat cat de mult a influentat-o acest sistem de educatie in scoala Montessori din perioada interbelica.
Sunt de parere este necesar un soi de revolutie educationala, pentru ca, dupa cum afirma Maria Montessori „Intocmai cum oamenii au strabatut pamantul cu piciorul si, ulterior, i-au arat suprafata fara sa gandeasca la bogatia imensa ascunsa in adancimile lui, tot asa oamenii de azi realizeaza progres dupa progres in civilizatie fara sa observe comorile care zac ascunse in universul psihic al primei copilarii”.