Rusanda Davideanu, creatoarea Bookletta: 10 ani de BOOKurie

Pe Rusanda am cunoscut-o acum 6 ani, când i-am făcut prima dată o vizită în showroom-ul din zona Universitate. Auzisem în Social Media, la televizor și în presă despre gențile Bookletta, care încurajează și promovează cititul, dar nu apucasem să le văd în realitate. Însă universul a făcut ca o prietenă comună să-i povestească de prima mea carte publicată, iar noi ne-am întâlnit atunci ca să discutăm despre scris și citit, la un ceai asortat cu bomboane din Republica Moldova, pe care Rusanda mi le-a oferit în cochetul ei salon.

De atunci și până astăzi ne-au legat numeroase colaborări (Rusanda a fost invitat special la lansarea cărții „Astăzi a fost o zi bună”), numeroase evenimente în comunitatea Bookletta la care am luat parte în fiecare an, dar, mai ales, o prietenie adevărată.

Dacă ar fi să o definesc printr-un singur cuvânt pe Rusanda, acela ar fi creativitate. E de departe cea mai creativă persoană pe care am cunoscut-o până acum: de la ideea genții Bookletta, unicat în lume, până la modul în care a crescut și a reinventat acest brand în fiecare an, și până la campaniile și evenimentele neconvenționale organizate.

Anul acesta Bookletta a împlinit 10 ani, se bucură de o notorietate internațională și, mai ales, de o comunitatea faină de fete și femei creată în jurul ei, #booklettagirls, cele care iubesc cărțile și vor să fie în același timp în pas cu moda.

Bookletta 2012

Ideea Bookletta a pornit de la pasiunea ta pentru cărți. Dar cum a început pasiunea ta pentru citit?

Abia prin adolescență am descoperit dragostea pentru lectură, și asta după ce am găsit cărți pe gustul meu. Până atunci, primeam lista de cărți de citit de la școală, la început de an și tot timpul era lectura aceea clasică, în care nu mă regăseam deloc.

Dar pe la 12-13 ani am citit Asimov pentru prima oară, „Soarele gol”, unde scria despre viitor, roboți, inteligență artificială (noțiuni ce apăreau deja și în filmele de tipul „Terminator”), erau multe cuvinte noi, interesante și m-a captat imediat. Când am citit cartea asta am intrat într-un univers nou, cu reguli noi, ceva din afara lumii mele; era o realitate cu roboți,  în totală opoziție cu ce se întâmpla și cum arăta Chișinăul în anii 90. În plus, este și destul de multă filozofie în cărțile lui Asimov sau cel puțin așa am perceput eu atunci substratul acțiunii. Așa am descoperit că există și alt fel de carte: există cartea pe care ne-o dă să o citim în mod obligatoriu de la școală, pe care pot să o asemăn cu un fel de mâncare acceptabilă de la cantină, și există cartea pe care pot să o asemăn cu un fel de mâncare gourmet, de la un restaurant bun, exact pe gustul meu. De atunci, de la 12-13 ani am îndrăgit lectura și am descoperit că prin citit pot să evadez în altă lume, că îmi regăsesc fanteziile, aspirațiile, fricile și că poți să învăț despre diferite țări, continente și perioade ale istoriei în care nu am fost niciodată.

În timp, pe lângă SF, am descoperit că îmi place foarte mult și romanul (dar nu romanul clasic) și  cărțile care au elemente istorice, pentru că îmi place să învăț istoria prin cărți.

De-a lungul anilor am citit foarte multă dezvoltare personală și psihologie, dar pentru mine asta e un alt fel de lectură. Există genul de carte care te relaxează și există genul de carte la  care trebuie să stai un pic concentrat, ca să poți să asimilezi informația din ea. Înainte de culcare am nevoie să citesc ceva care mă relaxează, iar când sunt în vacanță și sunt foarte odihnită, îmi place să citesc ceva din care pot să învăț. Din nou, sunt feluri diferite de mâncare.

Bookletta 2013

Cu un bunic profesor de limba română, cu un tată doctor în istorie și politologie, scriitor de cărți de istorie și o mamă jurnalist, Rusanda a copilărit printre rafturi și biblioteci imense de cărți, de care își aduce aminte cu mare drag.

Toți din familia mea erau dependenți de carte. Noi tot timpul am avut în casă rafturi de cărți care se prăbușeau, ni se deformau mereu dulapurile pentru că erau prea grele cărțile. Și acum în apartamentul din Chișinău al părinților mei sunt pereți de cărți, în loc de dulapuri. Iar eu înțeleg asta, asta e realitatea mea, pentru că așa am crescut.

Pentru mine e o bogăție să ai o bibliotecă cu cărți bune în casă. Am o pasiune pentru a ordona cărțile pe culori, pe stiluri, iar la mine acasă la București  țin în dormitor cărțile pe care nu le-am citit încă și în sufragerie pe cele citite, ca să nu le încurc.

Bookletta 2014

La 18 ani Rusanda a publicat o carte de poezii, talentul moștenindu-l de la bunicul ei.

Când bunicul a împlinit 85 de ani, surpriza noastră a fost să-i dăruim o carte cu poeziile sale, pentru că el a scris poezii toată viața, până în ultimul moment, înainte să moară. Și visul nostru, al familiei, este să-i scoatem o nouă carte, pentru că merită și pentru că noi toți l-am iubit foarte mult, de la el a pornit dragostea pentru carte și pentru poezie. Când eram mici, eu și verișoarele mele săream coarda și recitam din Eminescu și Coșbuc, așa ne-a învățat el. Am concrescut împreună cu cuvintele și sensurile din cărți.

Bookletta 2015

“Citesc, deci sunt sexy”, proiectul de promovare a lecturii în Republica Moldova, care s-a extins și în România, a fost precursor al conceptului Bookletta. Cum ți-a venit ideea acestui proiect?

În 2010 mă deranja că exista ideea aceea, că oamenii care citesc sunt niște șoareci de bibliotecă, neinteresanți, care nu au nimic de spus lumii și care nu au niciun talent, că femeile care citesc nu sunt atractive, iar bărbații care citesc nu sunt masculini. Și de fapt era invers, oamenii care citeau aveau mai multe de spus lumii, erau mai interesanți, de succes în societate, pentru că erau instruiți în mai multe domenii. Și împreună cu prietena mea din Chișinău, Ionela Costachi, am pornit această campanie pentru a schimba stereotipul. „Citesc, deci sunt sexy” este un fel de scurtcircuit, care zice că nu doar tocurile și machiajul te fac sexy. Dacă citești și îți îngrijești interiorul cel puțin la fel de mult ca exteriorul, crește și se dezvoltă ceva mult mai valoros în tine.

E un proiect care a avut succes, s-a extins și în România, am avut tot felul de acțiuni: Dicționarul Cititorului (am identificat și portretizat tipuri diferite de cititori), inițiativa „Uită o carte undeva” – acele cărți pe care le uitam cu intenție pe o bancă în parc sau într-un tramvai și scriam un mesaj celui care o găsește. A mers foarte bine proiectul, s-a extins în toată România rapid, deși nu am investit niciun ban în el, a mers pentru că era nevoie de această mișcare și s-a transformat într-un stil de viață.

Bookletta 2016

Cum a apărut ideea Bookletta, geanta pentru femeia care citește?

După ce am văzut potențialul proiectului “Citesc, deci sunt sexy” , m-am gândit că aș vrea să continui, nu să mă opresc doar la o idee abstractă, să pot să o transform într-un produs care să facă cititul trendy. Inițial m-am gândit la o haină în care să-ți pui cartea cumva pe piept, apoi m-am gândit la o umbrelă cu foi de cărți și tot felul de alte idei trăsnite. Îmi doream să promovez cultura, dar în același timp să fie ceva la modă și util. Și apoi mi-a venit ideea de geantă.

În 2012, geanta era, ca și acum, simbolul statutului social: dacă ai o geantă scumpă, înseamnă că ai mulți bani, dacă ai o geantă de lux, înseamnă că ești un om interesant și tot așa. Am zis să iau o geantă și să o transform în geantă pentru carte. Până la urmă, ceea ce citești te reprezintă mai mult decât orice și vorbește lumii despre personalitatea ta.

Însă nu știam cum fac asta. Într-adevăr, am urmat 4 ani Școala de arte, dar acolo nu te învață structura obiectelor de design, marochinărie, cum să alegi accesoriile metalice ori cum să lucrezi cu pielea. Una e să faci o curea, alta e să faci o geantă. O geantă are o structură, straturi, captușeală… e ca o casă. Habar nu aveam să fac genți, eram departe de mine acest domeniu, dar pentru că iubeam atât de mult cărțile, am vrut să construiesc o casă pentru carte. Și m-am gândit să apelez la un designer de genți. Pentru că am început business-ul fără investitori, am făcut un pitch și am ales câțiva designeri, cărora le-am propus un procent din vânzările mele. În ultima etapă am ales-o pe talentata Cristina Pițu, cea care mi-a desenat primele modele de geantă Bookletta. A înțeles exact ce voiam eu, a crezut foarte mult în ideea mea, iar modelele desenate de ea, MINI, MAXI sunt la fel de vândute ca acum 10 ani, când le-am lansat. Eu tot timpul compar acest fapt cu magazinele de larg consum, unde se schimbă modelul de geantă o dată la 3 luni, ca și cum nu mai sunt la modă de la o zi la alta. Iar eu am modele și de 10 ani, care sunt la modă și acum.

Bookletta 2017

Când au început provocările în business?

În momentul în care am fost la primul atelier. Cei de acolo mi-au zis că nimeni nu o să-mi coasă vreodată așa ceva, că e o idee proastă.Și  într-un final ei mi-a cusut ceva care semăna cu o trusă plată de make-up, nu avea nicio legătură cu desenul. Am ieșit de acolo și am plâns de nervi, dezamăgită și un pic pierdută.

Am și acum ”eșecul” la mine acasă, ca să-mi amintească lecția învățată: dacă cineva îți spune că ideea ta e un eșec și că o să eșuezi, nu înseamnă că ăsta e adevărul tău. E doar un obstacol în drumul tău care te va face mai puternic și mai hotărât. Adevărul tău îl știi doar tu.

După câteva luni am găsit un alt atelier, mi s-a spus că ideea e foarte bună, mi-au făcut produsul conform desenului, am lucrat vreo 2 ani cu ei și apoi am ajuns la atelierul cu care lucrez și astăzi și este printre cele mai bune.

Bookletta 2018

Fiecare fată sau femeie care are o geantă Bookletta, face parte automat din comunitatea Booklettagirls. Care e tiparul clientei care cumpără geanta Bookletta?

După 10 ani de când fac asta, pot să spun că știu exact cine sunt clientele mele. Sunt acele femei între 25-45 de ani care ies în evidență în mulțime, nu cele uniforme, care poartă ce are și cea din dreapta și cea din stânga, pentru a fi acceptate în societate. Femeile care poartă Bookletta sunt cele care se simt bine în pielea lor. În 80% din cazuri sunt extroverte, se mândresc cu faptul că citesc, pentru ele cărțile au un rol foarte de important (sunt fascinate de coperți, de autori, de senzația pe care o ai atunci când atingi o carte, de mirosul cărții), le întâlnești prin librăriile mari și de obicei stau acolo ore întregi și aleg o carte iar apoi ies de acolo zâmbind subtil, în colțul gurii.

Sunt femei care apreciază calitatea și nu-și doresc lucruri care să se degradeze ușor, după câteva luni, ci care să țină cât mai mult și să se bucure de ele. Am cliente care poartă aceeași geanta Bookletta și de 7-8  ani, eventual, cu mici reparații sau mici intervenții.

Sunt femei pasionate de călătorii, sunt femei care investesc mai degrabă în ceva pragmatic decât în ceva de imagine, ele înțeleg funcționalitatea Bookletta, că îți protejează cartea de vânt, ploaie, umiditate, de make-up-ul sau dezinfectantul din geantă care ne poate păta cu ușurință cărțile, de cheile care le rănesc.

Sunt femei din București, din țară, dar și din afara țării (inclusiv SUA, Africa, Asia, etc), cliente care înțeleg unicitatea acestui brand, pentru că până la urmă nu au cum să găsească în țările lor ceva asemănător. Pentru clientele din afară prețurile sunt mici, pentru cele din România sunt medii spre mari, fiecare percepe diferit, dar fiecare se bucură când descoperă că are o carte cadou inclusă, ăsta e gestul care contează atât de mult pentru ele, pentru că iubesc cărțile și până la urmă despre asta e Bookletta, nu doar despre fashion.

Comunitatea o vezi cel mai bine la evenimentele Bookletta, fiecare geantă prinde patina și personalitatea femeii care o poartă. Sunt unele genți extrem de îngrijite, altele care au fost duse la curățătorie, altele care au fost pictate. Cred că îmi plac mai mult gențile purtate decât cele noi, pentru că le văd cum au fost iubite și îngrijite și îmi place partea asta. Și #Booklettagirls se conectează între ele, găsesc subiecte comune, vin cu recomandări de cărți.  Cred că asta e cea mai mare bogăție a acestui brand, comunitatea.

Anul acesta a avut un record de comenzi pentru o multinațională, care și-a dorit să-și surprindă toate angajatele cu o geantă Bookletta de 8 martie; un cadou inedit, 100% făcut în România, un model foarte young & friendly, ceva ce pot purta și fetele acestor femei.

Bookletta 2019

Cum te simți astăzi, la aniversarea a 10 ani de Bookletta și cum îi vezi viitorul?

Simt că e un brand care s-a maturizat, care a strâns foarte multă lume în jurul său. Pe lângă clientele noi din fiecare lună, am clientele vechi, care, dacă nu-și mai cumpără pentru ele, îi cumpără mamei soacre, dirigintei, mătușei ori nepoatei. Simt că Bookletta a ajuns la nivelul la care îmi doream  pe partea de notorietate și cred că de aici poate să ia aripi în orice direcție. Poate să se ducă spre Amazon în State sau spre producție în masă cu o fabrică din România, poate fi preluat de un alt brand de genți care să aibă o linie specială Bookletta sau poate să fie brandul in house al unui lanț de librării. Eu între timp am lansat al doilea business și atenția mea se împarte acum între cele două, dar cred că Bookletta are în continuare un mare potențial să crească și să cucerească lumea.

Și dacă acum 10 ani oamenii ziceau că nu are rost să lansez o geantă pentru carte, pentru că oricum cărțile printate ”mor”, cred că acum suntem în punctul în care ne dăm seama că sunt mai puternice decât au fost vreodată și că în următorii 20 de ani nu cred că o să dispară. Cred că e o experiență foarte diferită atunci când asculți un audiobook, când citești de pe un gadget sau când pui mâna pe o carte. Sunt experiențe diferite, nu ai cum să le compari, e ca și cum ai juca tenis pe consolă sau pe teren, sub soarele care te încălzește.

Bookletta 2019

Un mesaj pentru #Booklettagirls

Vreau să le mulțumesc pentru cei 10 ani în care mi-au fost și emițător și receptor, mi-au dat feed-back, mi-au fost alături și m-au sprijinit prin toate etapele prin care am trecut, au venit cu idei, au fost  parte din procesul creativ. Sunt 10 ani de BOOKurie care le aparțin și lor, nu doar mie, și le mulțumesc mult pentru asta.

Top 5 cărți citite anul acesta:

  1. Zaraza – Andrei Ruse

2. Între două fronturi – Oana David

3. Zenobistele – Cristiana Pantici

4. Acolo unde cântă racii – Delia Owens

5. Între prieteni – Amos Oz

sursa foto: album Bookletta

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-mi părerea ta

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest formular colecteaza numele, e-mailul si continutul dvs. pentru a putea urmari comentariile introduse pe site. Pentru mai multe informatii, verificati politica noastra de confidentialitate, unde veti primi mai multe informatii despre unde, cum si de ce stocam datele dvs.