O spun de fiecare dată, nicio întâlnire nu e întâmplătoare. Pe Mădălina Nistor am cunoscut-o acum vreo 5 ani într-o librărie din Centrul Vechi. Să fi fost de vină prezența ei diafană, naturalețea și eleganța mișcărilor ori superba eșarfă din mătase pe care o purta, sau cine știe, poate că toate astea la un loc m-au dus cu gândul la Bucureștiul de altădată și la stilul rafinat din acea vreme.
Și se pare că intuiția mea nu a dat greș. Așa cum aveam să aflu mai târziu, bunica Mădălinei chiar aparținuse acelei lumi aristrocrate și de la ea a deprins în copilărie pasiunea pentru unul dintre cele mai nobile materiale, mătasea.
Atunci când am cunoscut-o pe Mădălina, în 2016 tocmai își lansase prima colecție de clutch-uri fine din mătase, adevărate bijuterii în garderoba unei femei, sub umbrela brandului pe care l-a denumit SILKDOM.
În anii următori și-a extins colecția cu bijuterii din mătase, le-a însoțit cu metale prețioase și semiprețioase. Fiecare obiect, fiecare colecție cu propria-i poveste. Acum SILKDOM a devenit un mini boutique de creație și design iar Mădălinei i s-a alăturat o echipă de oameni creativi.
În pandemie toată lumea a vrut povești, aristo, mătase, sclipiri, misterul cupolei pe care nu poți să o deschizi iar toată perioada pandemiei i-a inspirat pe cei de la SILKDOM pentru o nouă colecție de bijuterii, Antikythera, și le-a deschis noi perspective în zona de home&deco.
Cum ți-a venit ideea unui clutch din mătase?
Toată viața mea am lucrat în comunicare, de la agenție de comunicare și până la zona de presă și ONG. Dar în 2015, după ce l-am născut pe Filip am avut puțin timp să mă gândesc la mine, la cine sunt eu, ce îmi place și ce mi-ar plăcea să fac și mi-au tot venit flashuri cu mătase.
La un moment dat am încercat să găsesc un clutch din mătase pe care să-l port la botezul lui Filip, dar nu am găsit nimic în România, iar brandurile consacrate, care îmi vorbeau, propuneau un astfel de accesoriu la prețuri care ajungea ușor la mii de euro. Așa că într-o zi am zis să văd ce mătăsuri am prin casă și să mă apuc să fac singură un clutch. Aveam lăzi pline cu rochii de la bunica mea, ea a purtat toată viața mătase.
Bunica mea venea dintr-o altă lume, o lume cu noblete, avea obiecte dăruite de Regina Maria, dar, constrânsă de perioada comunismului s-a angajat la fabrica de mătase. Și eu cu ea așa am trăit, cu mătase. Că era un capot, că era o rochie, nu conta, să fie din mătase naturală.
Mi-a rămas cumva informația asta stratificată, dar nu am știut ce să fac cu ea, iar vâltoarea vieții m-a purtat în alte direcții. Însă când am avut liniște și am pus cap la cap informația, a rezultat asta – îmi trebuie o poșetă din mătase, iar eu am acasă cufere întregi cu materialul ăsta. Așa că am zis să mă apuc eu să-mi fac un clutch. Nu am găsit tutoriale, am stricat mătăsuri superbe și mi-a trebuit un an de zile să-mi fac un clutch cu care să nu îmi fie rușine, să fie perfect la întâlnirea cu ochiul.
În tot procesul mi-am dat seama că e mai puțin vorba despre partea de cusături, croitorie și e mai mult despre partea de inginerie – despre cum faci ca pe un obiect rigid să întinzi perfect, fără cute, o mătase. Despre asta a fost căutarea mea în anul respectiv. Toată lumea îmi spunea că nu se poate face asta, dar am reușit, m-am prins care e mecanismul. E un secret doar al meu iar atunci când lucrez la un clutch sunt doar eu în atelier (râde). E și un fel de triumf personal. Eu sunt un om care toată viața a fost cu cuvintele și când am intrat pe zona asta de manualitate, am reușit să scot ceva frumos din mâinile mele. N-am pornit de la niciun talent ascuns, mă ajută foarte mult simțul estetic, îmi vorbesc culorile, simt ce îmi cere fiecare obiect. Și am multă răbdare.
Clutch-ul i-a fost extrem de admirat, așa că a lansat o colecție de 22 de clutch-uri (a plecat de la premiza că nu face același clutch de două ori, fiecare femeie e cu poșeta ei) care s-a vândut în câteva zile, semn că intuiția ei de business a fost corectă, era o nișă de piață neacoperită la noi în țară. Atunci s-a născut și SILKDOM. În timp ce asculta melodia King of my castle i-a venit ideea de kingdom of silk, după care, din combinarea cuvintelor a ieșit SILKDOM.
Când a văzut că îi mai rămâne de la clutch-uri jumătate de metru de mătase nefolosit, s-a gândit să facă eșarfe și bijuterii – și a început cu balerinele din mătase. Iar de la balerine s-a adus în zona de bijuterii placate cu aur, pietre semiprețioase, ceramică și chiar rășină epoxy.
Având ca inspirație emoțiile și trăirile pe care ni le-a oferit pandemia, SILKDOM tocmai a lansat colecția de bijuterii Antikythera – genul acela de bijuterie care nu trece neobservată și care stârnește o conversație.
Care e povestea ultimei colecții, Antikythera?
În toată perioada asta am stat atât de mult închiși în casele noastre încât nu mai știm cine suntem. Și mă gândesc câtă bucurie, câtă viață, câte comori ascundem în noi, cât de mult avem de oferit, de-ar trece o dată pandemia asta. Legat de comorile pierdute, una dintre cele mai cunoscute se numește Antikythera – o comoară care a stat pe fundul mării 2000 de ani, iar când a fost scoasă la suprafață pe lângă bijuterii, monede, statuete s-a găsit și cel mai vechi prototip de computer descoperit vreodată în lume. Și m-am gândit că fiecare dintre noi are în momentul ăsta o Antikythera, fiecare trebuie să scoată din el câte o bucurie, o plăcere, trebuie să o reînvie, trebuie să se regăsească, să se reconcilieze cu lumea. De aici a plecat ideea cu Antikythera. Bijuteriile care ne-au ieșit din mâini sunt aproape mistice și sunt bijuterii la care noi am rezonat pe ideea de frumusețe, bogăție, masivitate în opoziție cu fragilitatea la care ne-a condamnat pandemia. Descoperi ba o perlă, ba un cristal, ba un căluț de mare peste care au trecut valuri, cam cum au trecut și peste noi. Am ales ceramica pentru că are o energie a ei, devine aproape mistică și bineînțeles, nu putea fi însoțită decât de mătase.
Ce te inspiră atunci când creezi colecțiile?
Poveștile pe care le știu, cărțile pe care le-am citit, călătoriile pe care le-am făcut și amintirea bunicii. Mă trezesc dimineața cu câte un cuvânt în cap și tot timpul mă întreb de ce m-am trezit cu cuvântul ăla. Mă inspiră sentimente din prezent sau ce am trăit în trecut. Am flashback-uri, de exemplu greierii sau ferma cu iepuri din sudul Franței, Via Piccolomini din Siena cu mirosul de croissante, livada cu măslini ori răsăritul în Toscana. Vin toate informațiile astea în straturi și la un moment dat iese ceva.
Niciodată în drumul nostru antreprenorial eu ori colegii mei nu ne-am dus în direcția trendului, a ceea ce se poartă. Am mers pe ce ne spune nouă intuiția, ce ne place să creăm și să dăruim oamenilor. Ce iese din mâna noastră iese întotdeauna din experiențe și niciodată din market research, niciodată din trenduri. Suntem un boutique care propune altceva, bijuterii unice.
Care este profilul clientului fidel SILKDOM?
Bărbați și femei cu povești în spate, absolut toți niște personaje. Se vede de la modul în care vorbesc și până la modul în care vibrează aerul în jurul lor, felul în care sunt îmbrăcați, obiectele de statut pe care le au. Sunt oameni împliniți, care nu mai au nevoie nici de confirmare, nici de integrare, nici să meargă cu trendul. Sunt oameni trecuți de 30 de ani ca segment de vârstă, care își doresc surpriza, vor o poveste și foarte mulți au această componentă de a dărui – vreau să o las fiicei mele sau cuiva foarte drag. Sunt oameni care vor povești și știu că în momentul în care pleacă cu o bijuterie de la noi, ea va spune ceva. Sunt clienți cu preponderență din orașele mari care știu ce vor, care se simt confortabili cu noi, care știu ce livrăm. Am reușit să atragem un segment de oameni cu care avem același simț estetic și în felul ăsta compatibilitatea e foarte mare. N-a zis nimeni nu îmi place ce mi-ați trimis, nu mi se potrivește. SILKDOM a crescut cu acești clienți cărora le-a plăcut ce au văzut și ne-au spus ce le place.
Dacă inițial la SILKDOM existau doar colecții, de când echipa s-a mărit se lucrează aproape numai la comandă. La SILKDOM există următoarea cutumă – clientul sună, își spune preferințele – și fiecare obiect e personalizat, de la culoarea metalului, până la piatra semiprețioasă. În plus, în cazul în care clientul sună la ora 10 seara, a doua zi dimineața, la ora 7 poate să ridice comanda (bineînțeles, dacă nu e un clutch sau obiect cu timp mare de producție). Pentru clienți e o mare relaxare faptul că au produsul personalizat, customizat și că lucrurile se întâmplă când au ei nevoie.
De la SILKDOM totul pleacă în plicuri negre cu embos auriu și cu hârtie specială aurie. Toate produsele sunt parfumate, totul povestește. O mare parte din mătăsurile folosite sunt de designer de la furnizori din Italia și Franța, iar pentru mătăsurile simple cei din Thailanda și India.
Care e cel mai frumos feedback primit de SILKDOM?
A fost de la o clientă din Brașov care a cumpărat un colier de vară cu o perlă. Mi-a zis că nu a avut răbdare să ajungă cu el la birou, s-a oprit la marginea șoselei și l-a pus la gât. Și indiferent că e Paște sau că e Ziua Femeii, această doamnă simte nevoia să ne sune sau să ne dea mesaj și să ne spună La mulți ani, să faceți în continuare lucruri frumoase. Cel mai frumos feedback, dincolo de cuvinte, e această legătură continuă.
Și mai e un feedback care pe mine mă bucură foarte mult: revenirea. Unii clienți mi-au devenit prieteni pe rețelele de socializare, alții chiar și în viața reală. Partea asta de feedback personal, asta mă bucură, dincolo de cuvinte.
Se zice că atunci când creezi ceva din propriile mâini te face să te simți mai mulțumit și împlinit. Aduce lucrul manual mai multă satisfacție?
Mie personal da. Dar poate e vorba de etape. La început m-a încântat zona de presă, zona cuvintelor, dar pe măsură ce m-am maturizat m-am dus în zona asta de creator, să iasă ceva din mâna mea, ceva care să nu mă bucure doar pe mine, ci și pe cei din jur.
Mi-ar plăcea să se facă o școală de meserii și în România, pentru că se găsesc foarte greu oameni care să lucreze în diverse meserii manuale, în ceramică de exemplu.
Îți place să creezi lucruri frumoase din mâinile tale care să-i bucure cu adevărat pe ceilalți. Asta crezi că e menirea ta în viață?
În momentul ăsta da. Am învățat că în viață nu știi ce se întâmplă de azi pe mâine, dar din 2016 și până în momentul ăsta sunt 100% SILKDOM pentru că pur și simplu mă definește. De mică am fost prietenă foarte bună cu mătasea prin bunica mea, a fost în ADN-ul meu, în creșterea mea și mă văd în continuare cu SILKDOM mulți ani.
Mă văd având un butique frumos cu candelabru, un fotoliu cu auriu și catifea în stilul Regelui Soare, cu prosecco, asta e proiecția mea de viitor, asta mi-aș dori să se întâmple. La fel de bine vizualizez și un spațiu multi brand în care să reușesc să cristalizez în jurul meu branduri care să vină din aceeași poveste. Sunt deschisă la tot ce vine. Cel mai rău lucru în viață care mi se poate întâmpla e blocajul, motiv pentru care evit să fac proiecții pe termen foarte lung. Dar dacă viața vine și îmi aduce altceva mai bun – fie că e vorba de un nou business sau de faptul că SILKDOM primește alte dezvoltări, nu mă opun.
Eu nu am fost niciodată un om al cifrelor, nu mi-am propus ca business-ul ăsta să-mi aducă la sfârșit de lună un anumit venit, o proiecție financiară care să îmi aducă fericire sau nefericire. Mi-am propus să fac lucruri frumoase de care să se bucure oamenii și dacă se și vând, cu atât mai bine. Sunt mai degrabă un creativ decât un om de afaceri foarte bun.
Cred că ăsta e și secretul business-ului meu. Nu l-am început dintr-o nevoie financiară, că trebuia neapărat să fac ceva să câștig bani. Am făcut business-ul pentru că a venit firesc și pentru că așa m-a bucurat pe mine.
Perioada de pandemie a fost pentru SILKDOM deopotrivă rollercoaster și surpriză. Așa cum mi-a mărturisit Mădălina, a fost o perioadă grea, puțin predictibilă care a creat stres, dar și bucurii.
Ce planuri de viitor are SILKDOM?
Ne extindem în zona home & deco. Am început cu decorațiunile de Paște – ouă din mătase în care pot fi încapsulate mesaje de drag, de dor, de bucurie și probabil că vom continua cu același concept creativ, cu povești spuse în cupole sau în alte elemente care să se transforme în capsule ale timpului pline cu emoții care să rămână pentru totdeauna ca amintire copilului, nepotului sau prietenei.
Ne vom duce în direcția asta, decorațiuni pe care timpul le înnobilează. Ne gândim și la colecții pentru case frumoase și #aristi, de tipul sfetnicelor sau a tăvilor, care vor avea înglobate elemente din mătase, foiță de aur, pietre semiprețioase. Ne apucăm și de colecția de povești cu globuri din mătase pentru Crăciun. Totodată vrem să ne ducem și în direcția de evenimente, cadouri care pot fi oferite la nuntă, botez, cadouri care vor fi atemporale.
Două dintre cuvintele cheie pentru anul ăsta sunt canale alternative. Ne gândim să intrăm de exemplu pe Amazon si, de ce nu, să fim prezenți în boutiqurile din Paris.
O selectie de produsele sunt prezente la Azay și la Boutique du Soleil by Raluca Soare. Iar Germania, Polonia, America sunt câteva exemple de țări unde au ajuns produsele SILKDOM.
sursa fotografii: arhiva foto Silkdom