Lecția simplității, interviu cu designer-ul Laura Hîncu

Pe Laura Hîncu am cunoscut-o acum vreo 20 de ani, când m-am mutat în București, într-o școală nouă. Pășisem timidă în clasă, dar Laura a venit cu zâmbetul pe buze să se prezinte și m-a ajutat să mă acomodez cu noul colectiv. Am aflat că eram vecine de cartier și până când am terminat clasa a opta mergeam împreună aproape zilnic pe drumul de acasă la școală și invers.

Drumurile noastre s-au despărțit la liceu, însă ne-am reîntâlnit de curând. Laura a devenit între timp un designer apreciat al unui brand premium Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design, cu ținute de mătase și cașmir cu totul deosebite.

Când ne-am reîntâlnit am regăsit-o pe aceeași Laura, colega și prietena de acum 20 de ani: empatică, ambițioasă, mereu cu zâmbetul pe buze și mai ales, modestă.

Laura mi-a dat acest interviu înainte ca situația prin care trecem cu toții să devină atât de complicată.

Ce se întâmplă acum la nivel mondial schimbă în vreun fel planurile pe care mi le-ai povestit mai jos? am întrebat-o astăzi.

Într-adevăr, ne-am văzut și am povestit într-o altă perioadă, deși nu au trecut decât vreo câteva săptămâni de atunci. Recitind, îmi dau seama că planurile și valorile mele au rămas aceleși, doar că vor fi foarte diferite metodele de implementare. Trăim isoria la o viteză foarte mare, iar efectele vor fi puternice și pe termen lung, dar o perioadă de instrospecție globală ca aceasta va avea și efecte pozitive.

Recunosc că m-a pus pe gânduri răspunsul Laurei. Așa este, după ce va trece COVID-19 lumea o să fie schimbată. Poate că această perioadă este într-adevăr un timp pe care noi l-am primit cadou, un timp pentru reașezare, sortare și cunoaștere. De simplificare a vieții, a garderobei, de renunțare la acel consumerism care ne-a acaparat tot timpul și spațiul în ultimii ani.

Eu am avut zilele astea timp să mă uit cu atenție în garderobă. Mi-am propus ca în viitor să îmi cumpăr mai puține haine, dar de calitate mult mai bună. Și mai ales să îmi iau îmbrăcăminte care este sănătoasă pentru pielea mea. Iar ceea ce face diferența între haine este cu siguranță calitatea materialului. Mătasea și cașmirul sunt cu siguranță în top cele mai rafinate materiale.

Albertina Ionescu, Aricin Brasov

De la contabil la designer de rochii din mătase

Încă de când era în școala generală Laura iubea matematica, așa că firesc, a urmat Facultatea de Contabilitate la ASE și apoi Masterul în Audit. Mai mult, în anul 2 de facultate s-a angajat part-time într-o bancă importantă.

Doar că după 1 an și jumătate un amic a venit cu o propunere cu totul neașteptată: i-a propus să lucreze cu designerul Adrian Oianu. Laura a mers 6 luni în paralel cu cele două joburi iar apoi a luat decizia. Și-a dat seama că pentru ea, să lucreze într-o corporație nu era varianta ideală. Deși i-a plăcut acolo partea de proceduri, de organizare și s-a adaptat extrem de bine, modalitatea de avansare în bancă era foarte procedurală. Ca să lucreze în departamentul de contabilitate trebuia să aștepte să termine facultatea și asta însemna să mai stea 3 ani în departamentul de relații cu clienții, chiar dacă pe partea de indicatori avea printre cele mai bune rezultate.

A plecat din bancă în 2007, chiar dacă asta însemna să facă trecerea de la un salariu foarte mare pentru vremea, vârsta și experiența din momentul respectiv către un internship neplătit, într-un domeniu atipic. Atunci erau doar câțiva designeri de fashion pe piață și în plus Laura nu avea niciun fel de experiență în zona de fashion. A lucrat 2 ani de dimineața până seara în atelierul de design și apoi și-a început propriu business, brand-ul Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design, în plină criză, în anul 2009.

Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru modă și croitorie?

Am făcut parte din generația de dinainte de Revoluție, când nu era o preocupare prea mare ce pasiuni ai, ce îți dorești să faci cu adevărat. Iar la vremea aceea era o normalitate să îmi croiesc singură haine. Dar acum, uitându-mă înapoi era evident că eram pasionată de croit, design și că asta îmi doream să fac. Numai că la momentul respectiv nu vedeam așa, pur și simplu făceam instinctiv. Mă duceam și îmi cumpăram eu materialele, aveam și una-două cărți din care mă documentam.

Bunica mea croia, cosea, dar nu era de meserie croitoreasă. Nu mi-a zis niciodată hai să îți arăt cum se face, am prins din zbor, pentru că ea își dorea ca eu sa fac cu totul altceva. Ei nu-i plăcea croitoria neapărat, pentru bunica mea a fost o necesitate în perioada războiului, atunci veniturile nu justificau prea multe achiziții vestimentare, motiv pentru care îți făceai în casă. Am luat de la ea partea tehnică pentru că putea să facă un produs cap-coadă, adică cusut, croit și finisat.

A luat de la bunică partea tehnică, însă 100% pasiunea a fost întreținută de ea. La sfârșitul clase a opta  și-a făcut singură ținuta de banchet, iar în liceu, pentru că ieșea aproape în fiecare weekend își croia des hainele. La sfârșitul clasei a douăsprezecea, le-a făcut rochii inclusiv prietenelor. Acolo era o responsabilitate mai mare, subliniază Laura.

Așa că în facultate, când a venit propunerea de a lucra cu un designer vestimentar, nici nu a mai stat să se gândească, să analizeze, a zis direct DA.

Aveai un salariu bun în bancă, dar aveai și un credit. Te-ai gândit să încerci în domeniul de fashion ca să nu îți pară rău mai târziu?

Nu, a fost pur instinctiv. Nu regret de fel mai nimic, de la lucrurile mici până la lucrurile mari, fără să mă fi autoeducat. Mi se pare că situația e cum e. Nu îmi pun niciodată întrebarea cum ar fi fost dacă. E irelevant. Sunt atât de multe lucruri de făcut și nu primești niciodată nicio confirmare, cum ar fi fost dacă ai fi luat altă decizie.

Cum a fost perioada de internship?

Acolo toată lumea făcea de toate. Eu aveam masină, făceam drumurile, eram pe partea de logistică, dar știam și excel și mă ocupam și de partea de organizare evenimente. Era perioada de vârf a evenimentelor, se alocau bugete mari, erau responsabilități mari și noi eram trei persoane în firmă, plus două croitorese. Pe cât a fost posibil, în limita timpului liber (de multe ori stăteam la studio de dimineața până seara) îmi făceam acolo propriile ținute și testam diferite tipuri de cusături. Partea de îndemânare trebuie întreținută, nu faci o singură dată un tip de cusătură și asta înseamnă că știi să o faci. Iar pentru mine croitoria e o plăcere, o pasiune.

Rochie pictata manual pentru pianista Alexandra Dariescu la Concertul Regal, Photo credit: Alex Galmeanu

Cum ai luat decizia de a-ți deschide propriul business, Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design?

Decizia nu a fost de a deschide un business, a fost de a continua în domeniul de fashion. Iar singura variantă de a continua a fost să îmi deschid un business, nu avea niciun sens să merg în altă parte. A fost și pentru mine un teren de testat, la început vindeam o singură rochie pe lună. Nu aveam un plan de business, însă intuiția m-a făcut să iau decizia asta.

De ce dintre toate materialele ai ales totuși mătasea premium? De ce te-ai dus către zona luxury?

Nu aș putea să îți spun exact, singura amintire relevantă este că în perioada în care lucram în atelierul de creație  și mergeam prin depozitele din București ca să iau materiale, am găsit un balot de mătase care mi s-a părut literlamente din altă poveste. Mi-a plăcut foarte mult și, cu toate că era complet nejustificată achiziția, nu avem nevoie de el, l-am luat.

Nu am luat decizia asta dintr-un motiv de business, să merg pe o nișă, pe hight quality. Le aveam în minte toate astea, le știam, citisem despre ele, au fost condiții necesare, dar nu decisive. Nu îmi dau seama când s-a făcut declicul, dar momentul probabil că ăsta trebuie să fi fost. Eram conștientă că mătasea e foarte greu de cusut, că la noi în țară nu avem experiență cu acest tip de material. Nu este nepărat greu de întreținut, spălat, dar trebuie să te documentezi spre deosebire de alte materiale, trebuie să fii puțin autodidact.

Mătasea folosită este o mătase premium, vopsită organic, ceea ce e cu atât mai sănătos și mai bine pentru viitorul planetei. Iar mătasea e mai groasă, deci mai rezistentă față de ce se găsește în magazinele din mall.

Unele dintre creațiile Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design sunt din gama #SlikPaintLH și folosesc ca tehnică pictura manuală pe mătase. De-a lungul anilor a lucrat cu mulți artiști, dar în ultimele colecții, inclusiv în cea de demi-couture de pe Shop a lucrat cu Beatrice Șerban, pictor și designer de interior.

Și chiar dacă acest segment nu e core business, în portofoliu se găsesc și așternuturi pentru pat. Perna de mătase e pentru față o prelungire a oricărui tratament de rejuvenare, atenuează îmbătrânirea, spune Laura.

Povestea cașmirului

Pe lângă mătase, Laura a ales ca în sezonul rece (și nu numai) să lucreze cu cașmirul. De-a lungul anilor a ținut în luna decembrie diverse evenimente la showroom, cu miros de brad, scoțișoară și cafea bună, pentru ca lumea să cunoască povestea cașmirului.

De ce pe lângă mătase ai ales și cașmirul?

Cașmirul a fost o necesitate pentru mătase, o necesitate de confort termic în sezonul rece. Cașmirul a venit după mătase. După 3 ani de când am deschis propriul business am început să fac piesele din cașmir, inițial paltoane în ediție limitată, unicate, doar la Private Fashioning și de 2 ani am reușit să asigur și fluxul de productie necesar pe partea de shop.laurahincu.ro.

În colecția din cașmir se găsesc și accesorii pentru bărbați și pentru copii. Cele pentru nou-născuți sunt practice, țin de cald când e frig și lasă pielea să respire când e mai cald. Iar cașmirul pur, organic, față de orice tip de lână își merită cu siguranță prețul.

Business-ul Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design are o structură care diferă de majoritatea businessurilor din modă. Există partea de Private Fashioning, unde crează articole unicat și există Shopul on-line, un magazin cu piese de bază din mătase și cașmir, piese care pot fi foarte ușor purtate și asortate.

Corina Caragea, Silk Garden Party 2019, Photo credit: Dragos Toader

Colecțiile tale nu sunt împărțite pe sezoane. Cum lucrezi?

Eu nu lucrez nici pe sezoane și nici pe fast fashion. Am lucrat în propriul sistem, apropiat de cel high-fashion: două sezoane – unul la început de iunie cu lansarea la petrecerea anuală Silk Garden Party și colecția din decembrie – lansarea colecției din cașmir pentru sezonul rece. Însă nu fac colecțiile în perioadele obișnuite, primavară-vară, toamnă-iarnă și cu siguranță nu e de tip fast fashion, care alimentează săptămânal cu produse noi. În ultimii 2 ani am avut secțiuni intermediare și în alte luni – de exemplu rochii pentru petreceri în noiembrie.

Mătasea folosită e în cea mai mare parte produsă și vopsită în Italia, dar curând o să înceapă colaborarea și cu China. Pentru că tot de la Laura am aflat că la Paris, la Texworld, cel mai mare târg de textile din lume, în octombrie anul trecut, 95% dintre producatorii au fost chinezi. Pentru că pe partea de producție materie primă pentru industria de fashion hub este în China.

Și pe partea de cașmir tot cu Asia colaborează. Cașmirul de calitate se produce doar în Mongloia momentan, restul sunt doar povești, doar acolo este standardul de calitate pentru că doar acolo, rasa de capre dă cașmirul de cea mai bună calitate, zice Laura.

Ce te inspiră atunci când creezi ținutele?

Pe partea de Shop, de modele noi totul e foarte matematic. Pe de o parte mătasea te trimite într-o zonă foarte clară, cu mătasea poți face doar anumite croiuri, oricât de mult ai vrea să ieși din anumite tipare, e clar pe ce zone poți merge și pe care nu. Mai țin cont și de ceea ce funcționează, ce e cerut, ce s-a vândut cel mai bine. Și mai e partea de trend-uri, dar într-o mică măsură comparativ cu cât de mult e logic ca după o cămașă albă din mătase să fac una de un roz nisipiu (și contează mai puțin dacă se poartă sau nu roz nisipiu în sezonul respectiv). Plus  că nu există acest lucru, dacă se poartă sau nu. Culorile sunt culori, îți vin bine, nu îți vin bine, în funcție de asta alegi. Nu neapărat că albastrul sau albastrul electric e în trend. Iar albastrul e greu de asortat. Merge doar cu camel sau alb, nu merge cu negru și cele mai multe dintre noi purtăm pantaloni negri.

Olimpia Melinte, Photo Credit: The Bucharest’s

Ce aduce Laura Hîncu- Exclusive Fashion Design diferit pe piața de fashion?

Flilozofic, aduce bun gust și decență. Iar pe partea de business aduce un raport calitate-preț de nemaiîntâlnit aici sau în oricare altă țară. Ce aduce diferit e calitatea, culorile, plus know-how-ul. Noi, lucrând de 10 ani doar cu mătase am tăiat câțiva zeci de mii de metri, plus că nu intră nimic în producție fără teste. Nu există textură de mătase pe care să nu o fi testat de sute ori de la furnizori diferiți pe modele diferite, cum se comportă la curățat și la spălat manual.

Fiind foarte mulți producători pe partea de mătase nu ai șansa să simți calitatea doar din pipăit, trebuie testă, iar unele texturi nu merg pe anumite tipare. În schimb, pe partea de fast fashion nu mai ai timp de teste, le introduci  direct în producție.

De ce să îți iei o singură cămașă de mătase în loc de 3 cămăși obișnuite?

Din punct de vedere financiar e mult mai avantajos, rezistă mult mai bine în timp, trebuie doar să te informezi cum se întreține. Apoi șansele să te mai întâlnești cu cineva care are exact aceeași piesă vestimentară ca tine sunt infime, comparativ cu fast fashion. Iar din punct de vedere al sănătății e material natural pe pielea ta versus poliester care e în floare în oraș.

Cum se întrețin produsele din mătase și cele din cașmir?

Atât mătasea cât și cașmirul se spală cel mai bine de mână, însă dacă nu ai timpul necesar sau preocuparea de a spăla hainele importante de mână există varianta de curățătorie chimică ușurică, iar pentru petele care nu ies în mod normal există spray-uri speciale. De exemplu, un spray pentru petele pe bază de grăsime. Îl dai pe pată, se transformă într-un praf, scuturi și în praful respectiv rămâne absorbită grăsimea iar la următoarea spălare, nu se mai vede nimic.

Și la mașina de spălat merge, problema nu e atât spălatul, cât storsul, pentru că afectează foarte mult fibra. La mașină sunt recomadate texturile mai groase, nu cele foarte fluide și fine, subțiri. Atunci când speli manual sau la mașină trebuie să folosești apă rece, iar diferența la camșir, față de mătase e că nu trebuie stors deloc, trebuie lăsat să se usuce pe suprafață întinsă și depozitat pe raft, nu pe umeraș.

Când depozitezi cașmirul, ca să-l ferești de molii, e bine să folosește săculeți cu lavandă sau să pui produsul respectiv o oră două la congelator, așa omoară larvele de molii.

În Europa de Vest există o altă cultură în felul în care oamenii își aleg hainele. Mi se pare că noi nu avem educație pe partea asta, să alegem haine simple, dar de calitate. Care e părerea ta de specialist în domeniu?

Da, încă se simte ca în multe alte domenii, influența comunismului. Iar din păcate pe partea de cultură vestimentară suntem foarte mult în urmă. La început, când am început business-ul, nu purta nimeni mătase pe stradă.

E foarte ciudat cum a prins de exemplu, partea de sport la noi în țară. E clar că e sănătos să faci mișcare și e deja un trend, nu mai contează cât câștigi, cât ești de educat și unde locuiești, în principiu se face sport, s-a depășit masa critică (deși mai avem mult până să devină o obișnuință). Pe partea de alimentație iarăși, sunt persoane cu un venit pe familie scăzut care au înțeles totuși să nu mai mănânce pate la conservă de 3 ori pe săptămână.

În ceea ce privește partea de cultură vestimentară, la noi nu s-a atins masa critică, dar, probabil că e nevoie de timp. Nici presa nu a făcut o treabă atât de bună ca-n cazul sportului și alimentației pentru că în zona asta de cultură vestimentară sunt multe orgolii și păreri. Despre haine toată lumea are păreri, ce e bine și ce e rău și se preocupă mai mult de partea asta, dacă îmi place sau nu, decât de faptul că e sănătos. La mâncare nu e așa, sunt multe articole scrise, multe persoane publice spun de exemplu că nu e bună la gust quinoa, dar mănâncă în continuare, că știu că le face bine. Pe partea de vestimentație nu o să vedem așa ceva pentru că există orgolii.

Alexandra Silocea, Photo credit: Alex Damian

Cum îți faci promovarea brandului?

Creșterea mea a fost pur organică, ceea ce înseamnă o bază foarte bună, stabilă de clienți, dar totodată înseamnă o creștere mică de la an la an. În primă fază m-am bazat pe recomandări și apoi pe Social Media.

Te-ai muta din România cu business-ul?

În primul rând e mai ieftin să produci în România, iar eu sunt fan România. Nu m-aș muta în altă țară. Că te-ai născut in Italia, asta e altceva. Sunt atașată de prieteni, familie, mediu, stilul de viață, de felul nostru de a fi, atunci când suntem ok. (zâmbește)

Iar o dată cu online-ul am vândut de pe Shop și în afară, în Europa, America și Australia. Pentru piața de afară prețurile sunt foarte mici privind raportul calitate-preț.

Care sunt planurile pentru viitor?

Anul acesta e an aniversar, o să fie rebranduirea, 10 ani de Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design și o să modificăm puțin site-ul și organizarea lui. O să fie mai facilă căutarea, momentan articolele vestimentare sunt împărțite pe tipologii de evenimente: birou, vacanță, casă, iar curând o să fie organizate în clasicele categorii: rochii, fuste, pantaloni.

Care au fost sacrificiile pe care le-ai făcut ca să îți urmezi vocația?

Păi începem cu perioada în care lucram ca intern și în care nu îmi cumpăram nimic, creme de mâini, de față sau produse de machiaj, îmi făceam singură unghile. Serile făceam contabilitate pentru o prietenă și așa mai câștigam niște bani. Nu m-am vopsit niciodată până acum, nu vreau să devin dependentă de foarte multe produse de întreținere. Și acum gândesc la fel.

Iar dacă mă întrebi de investiții în genți, eu nu port genți. Căram foarte mult în perioada în care eram pe drumuri de dimineața până seara și acum nu vreau să mai car nimic.

Cine ți-a insuflat mentalitatea asta minimalistă?

Nu am avut niciodată în familie chestia asta, să mergem la cumpărături înainte să înceapă școala. Niciodată nu mi-au plăcut mall-urile. În schimb, îmi plac bijuteriile, dar nici pe partea asta nu cheltuiesc prea mult, e o investiție. Dar per total, pe bijuterii cheltuiesc mai mult decât pe celelalte lucruri. Îmi place foarte mult și clătoritul, dar niciodată nu am avut niciodată parte de vacanțe foarte lungi sau extravagante.

Ai mai lua-o de la început? Te vezi făcând altceva?

Nu, aș face tot asta, dar nu știu dacă aș mai urma aceeași pași.  Am învățat niște lucruri, m-am ars de câteva ori și probabil că asta aș schimba sau aș încerca să schimb, dar altceva nu.

Și până la urmă antreprenoriatul presupune o încercare permanentă, mereu ai un plan de extindere, de creștere. Numai să supraviețuiești, să rămâi pe piață e o luptă. Iar noțiunea de “a-ți ieși” e ceva foarte abstract.

Ai vreun brand sau vreun designer pe care îl admiri?

Efectiv un brand sau un designer constant, nu. S-au schimbat mult și repede lucrurile în domeniul ăsta, acum un designer stă 2-3 ani la un brand și pleacă. Nu mai are sens să urmărești un designer pentru că dacă pleacă de la brandul de la care lucrează, obiectul vestimentar făcut de el rămâne un produs al corporației respective. Ca model de business mi se pare interesant Prada, brandul celor 2 soți care a crescut literalmente câți alții într-o sută de ani.

Ce te relaxează?

Să învăț lucruri noi, asta îmi place foarte mult, inclusiv istorie, o limbă străină, să desenez accesorii ori să aflu mai multe lucruri legate de psihologia culorilor. Sunt relativ conectate, dar e o plăcere în sine să învăț. De exemplu, mă uit la seriale franțuzești și spaniole fără subtitrare. Îmi place să exersez și nu neapărat într-un mod organizat (la modul să îmi iau un meditator), dar dacă tot îmi face plăcere și mă relazează serialul, exersez atunci și limba străină.

Îmi place să călătoresc mult atât în locuri unde am ce să vizitez –și da, și acolo mă uit după materiale, care e piața, cum merge, cum se face, care e direcția- -dar și în zone cu plajă, pentru că marea și statul la soare mă relaxează cel mai mult.  

Creațiile cu adevărat deosebite Laura Hîncu – Exclusive Fashion Design le găsiți pe site-ul http://www.shop.laurahincu.ro/

Laura Hîncu, Silk Garden Party 2019, Photo credit: Silviu Pavel

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-le și prietenilor tăi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Spune-mi părerea ta

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest formular colecteaza numele, e-mailul si continutul dvs. pentru a putea urmari comentariile introduse pe site. Pentru mai multe informatii, verificati politica noastra de confidentialitate, unde veti primi mai multe informatii despre unde, cum si de ce stocam datele dvs.