După 7 ani de lucrat în multinațională, în domeniul FMCG, a știut că dacă nu își dă demisia ca să-și deschidă propriul business în zona de design vestimentar, atunci nu va mai face asta niciodată. Dintotdeauna, visul Georgianei Roșca a fost să devină designer vestimentar.
Se întâmpla în 2019, când Georgiana împlinise 29 de ani, exact cu un an înainte de pandemie, când astrele au decis ca acela să fie momentul potrivit pentru lansarea brandului Noria Anis. Iar acum, la 3 ani de la lansare, Noria Ania a devenit deja un brand cunoscut și îndrăgit de multe femei, care se extinde și pe piața internațională datorită atuu-rilor valoroase pe care le are: creațiile sunt realizate din materiale naturale de calitate, produse în serie limitată, iar croiurile sunt feminine și atemporale, putând fi purtate la fel de bine și astăzi, și peste 5 ani.
Noria Anis lansează în fiecare an 2 colecții versatile, una day-wear și alta cocktail, iar mesajul pe care-l transmite femeilor este ca ele să fie încrezătoare în feminitatea lor. În plus, orice prototip este testat pe cel puțin 3 tipuri de siluetă, astfel încât produsul finit să avantajeze statura și talia oricărei femei.
Am fost la showroom-ul din Cotroceni unde Georgiana mi-a prezentat ultima colecție, lansată cu câteva săptămâni în urmă și, la o cafea, mi-a spus povestea brandului Noria Anis.
De la ce vine numele Noria Anis?
Am vrut să fie ceva sonor, așa că am pornit de la o anagramă cu numele meu și a ieșit Noria, cuvânt care te duce cu gândul la ceva visător, feminin. Apoi am zis că vreau să fie din 2 cuvinte, și, pornind tot de la anagramă, am ajuns la Anis. Totodată anis e un condiment – anasonul – și mi s-a părut interesant acest joc de cuvinte, să aibă sare și piper.
Cum a apărut pasiunea ta pentru design vestimentar?
Când eram mică făceam rochițe pentru păpuși, erau cele mai reușite. Apoi, la școală, desenam foarte multe schițe cu obiecte vestimentare, era o pasiune a mea. Țin minte că pe atunci mă uitam la o emisiune cu Doina Levința, mă inspira tare mult.
Prin clasa a opta, îmi doream să dau la Liceul de Arte din Galați, voiam să urmez design vestimentar nepărat, numai că diriginta a zis să mai aștept și să văd mai târziu dacă tot așa, o să simt o chemare spre domeniul ăsta artistic.
Și nu mai bine că mai târziu a intervenit la mine vocea rațiunii care a zis: „Ce faci tu cu Arte, mai bine faci ceva practic”. Ai mei m-ar fi sustinut oricum, dar știu că și ei își doreau să am un job sigur, la final. Așa că am dat la Facultatea de Finanțe Bănci din Galați.
După ce am început Masterul de Finanțe Corporative în București, m-am înscris la tot felul de cursuri din zona de design vestimentar. Inițial nu mă gândisem să încep ceva serios în zona asta, am zis că vreau să fac doar pentru sufletul meu.
Țin minte că atunci mi-am creat și prima ținută, o rochie albastră pentru o petrecere, după ce mă învățase o prietenă cum să lucrez la mașină. Am luat un model din Burda, nu știam să fac tipar pe atunci. Acum nu pot spune că sunt mândră de ea, dar am păstrat-o (zâmbește).
Am urmat un curs de croitorie, în urma căruia am început să fac haine pentru mine și prietenele mele, apoi am urmat un curs de design vestimentar, apoi un altul de proiectare și, la final, un curs de PR și business în fashion. Acesta din urmă a fost decisiv, atunci mi-a venit ideea să deschid un business în fashion. Înțelegând mai clar ce înseamnă să ai o afacere în zona asta, am ajuns la concluzia că am învățat suficient pentru a putea porni la drum și, că dacă nu încerc acum, nu o să mai încerc niciodată. În 2019 mi-am dat demisia de la jobul din corporație și, deși ceilalți mă făceau să mă îndoiesc de alegerea făcută, am zis că sunt hotărâtă să fac asta, acum ori niciodată.
La început, Georgiana a avut parte de multe provocări, întrucât nu știa unde poate să găsească furnizorii potriviți, cu ce atelierele să colaboreze, mai ales că își dorea un produs foarte bun, cu un croi care să se așeze impecabil pe oricine. Inclusiv găsirea forței de muncă a fost o provocare, pentru că voia un finisaj de un anumit fel, și nu toate atelierele puteau să livreze ceea ce ea își dorea.
Apoi a venit pandemia care i-a dat puțin planurile peste cap. Avea linia de cocktail deja pregătită, dar toate evenimentele fuseseră anulate. Și, deși avea șanse foarte mari ca business-ul (ca de altfel multe altele din această industrie) să se închidă, și-a urmat intuiția, a mers mai departe cu ținutele de zi, iar pe cele de cocktail le-a oprit în perioada pandemiei. Georgiana a continuat să facă tot ceea ce știa mai bine, adică rochii versatile, atemporale, din materiale premium, iar rezultatele i-au confirmat că a fost cea mai bună alegere.
Mă uit în colecțiile tale și văd multe creații din vâscoză, bumbac brodat, in, mătase. Ce materiale îți place să folosești?
Încerc să folosesc materiale naturale, dar și să diversific. Dacă de la un sezon la altul văd o țesătură care mi se pare mie că s-ar preta și s-ar integra în colecție, merg pe ea.
Spre exemplu, colecția din toamnă, Allure, a fost o colecție cu țesături ușor mai prețioase. Am avut o vâscoză din satin, care se simte extrem de plăcut la purtare și care arată foarte bine. Am vrut să subliniez partea mai misterioasă a femeilor. Acum, în ultima colecție lansată am folosit inclusiv muselină din bumbac; e perfectă pentru vară, nu se șifonează.
Țesăturile folosite provin din Europa, fermoarele sunt din Japonia (de la ce mai bun brand din lume), iar nasturii și alte accesorii sunt achiziționate din Italia.
Care este designerul tău preferat?
Casa Carolina Herrera, în varianta actuală, iar designerul meu preferat dintotdeauna e Alexander McQueen, îmi plac creațiile lui, îmi place povestea lui, îmi place tot. Din România, o admir pe Alina Cernătescu.
De unde te inspiri în creațiile tale?
De peste tot. De la prietenele mele cu care mă întâlnesc și îmi povestesc cum ar vrea să arate la un eveniment, ce elemente ar vrea să vadă la o rochie, fustă sau bluză. Vacanțele sunt sursa mea preferată de inspirație, pentru că atunci e momentul în care mă deconectez de la e-mailuri, task-uri, producție, etichete. Ideile nu îmi vin neapărat pe moment, atunci când sunt în vacanță, dar îmi vin când mă întorc. Rămân cu o stare de inspirație din călătoria respectivă.
Așa s-a întâmplat cu colecția Imaginary Garden, când inspirația i-a venit în urma vacanței petrecute pe Coasta de Azur și Provence. A realizat o colecție care s-ar fi potrivit fix acolo, la un vin, la o terasă, într-un lan cu lavandă.
Povestește-ne puțin despre ultima colecție lansată.
Sunt acum la a șasea ediție, se fac trei ani de când am lansat brandul Noria Anis și cumva am vrut să readuc în atenție cele mai îndrăgite și populare modele, la care fie am schimbat țesătura și culoarea, fie am introdus mici elemente de design. Dar cumva sunt bestseller-uri din colecțiile vechi.
Ce îți aduce bucurie și împlinire la finalul unei zile?
De obicei o clientă mulțumită. Atunci când îmi zice că a primit coletul și că produsul e exact așa cum și-a dorit sau mai frumos decât se aștepta, că l-a purtat cu drag la eveniment, ăsta e momentul de bucurie. Și micile satisfacții de zi cu zi: spre exemplu, că mi-a ieșit un model exact cum îmi doream, după ce am muncit la el o săptămână să-l schițez și să-i fac un prototip.
Chiar astăzi o clientă, pe care nu o știam și pe care am văzut-o pentru prima dată, mi-a zis: „Ce mă bucur că îmi găsesc ceva care îmi place și e făcut aici, local, în România.”
Au trecut 3 ani de când s-a lansat Noria Anis. Ce faci când ai o zi grea la muncă, ce te impulsionează să mergi mai departe?
Sunt dese momentele astea, fiecare lucru bun e compensat de un lucru mai puțin bun. Însă, așa cum am zis mai devreme, sunt micile bucurii, de zi cu zi, de la femeile care vin și îmi spun cât de mult le-a plăcut ținuta Noria Anis și că o poartă cu mare drag. Am învățat și am evoluat în acești 3 ani, sunt mult mai stăpână pe mine.
Care sunt planurile de viitor pentru brandul Noria Anis?
Îmi doresc ca brandul să se extindă în online și pe plan internațional. Deja de câteva luni am început o colaborare cu o platformă internațională din UK, care vinde peste tot în lume. Îmi place foarte mult conceptul lor de design sustenabil. Ei aleg să colaboreze cu designerii independenți, în urma unor selecții – tu, ca designer, trebuie să demonstrezi că produci local, că țesăturile sunt de calitate, că designul îl faci tu – iar eu m-am pliat foarte bine cu viziunea asta a lor. Provocarea noastră în momentul de față e să facem mărimi mai mari pentru State.
Ce sfat ai da femeilor când își aleg o ținută, de ce să se îndrepte către un designer român, în loc să cumpere un produs mass-market?
Eu cred că e mai bine să ai o garderobă cu mai puține piese, dar care să te reprezinte, să îți scoată în evidență individualitatea și să fie de calitate, decât să ai o garderobă ticsită cu haine la fel, pe care le porți de 2 ori și eventual se și destramă ori se decolorează. În plus, dacă te duci la un eveniment și ești îmbrăcată într-o ținută mass-market, riști să te întâlnești cu cineva care să poarte exact aceeași ținută.
Oricum, față de acum câțiva ani, mi se pare că e o deschidere mai mare către zona asta, să cumperi local, se vede că e un trend general. De aici a pornit și ideea celor de la Fashion Days, care au făcut o secțiune dedicată designerilor români.
Creațiile Noria Anis se găsesc în showroom-ul Noria Anis din Cotroceni, în The Room Showroom (un spațiu dedicat designerilor români), în Confident Concept Store din Brăila sau online, pe site-ul Noria Anis, pe site-ul Fashiondays și pe platforma internațională Wolfandbadger.
Sursa foto: arhiva personala Noria Anis