Dintre toate dulciurile prefer clar, ciocolata. Iar în top e ciocolata belgiană.
În urmă cu ceva vreme am primit un Cooltbox- o cutie cu surprize care conținea cărți, produse de beauty și ceva dulce. Iar acel ceva dulce era o telegramă, un mesaj din litere de ciocolată. M-a încântat extrem de tare atât ideea inedită, cât și gustul premium.
Așa am descoperit brandul polonez Chocolissimo, cu ciocolată belgiană care are franciză și în România și care creează cele mai inedite figurine din ciocolată – de la cravată la mașină Porche, de la pantofi cu toc la make up kit, toate din ciocolată și ambalate cu totul deosebit pentru a putea fi făcute cadou.
Am ajuns la sediul Chocolissimo chiar înainte de Paște când colecția de sărbătoare era deja pregătită și am fost întâmpinată cu cele mai bune praline belgiene de Aura Nicolae (Oprea), fondatoarea acestui business în România.
Aura e fata ambițioasă care a zburat până în Polonia ca să convingă echipa de acolo că modelul lor de business poate funcționa la fel de bine și în România, este colega care vine în fiecare dimineață la birou cu drag și care prin zâmbetul ei își motivează colegii și, mai ales, este antreprenoarea care a știut cum să reinventeze afacerea pe timp de pandemie.
Cum ai descoperit Chocolissimo și cum te-ai gândit să aduci business-ul în România?
Cu ciocolata a fost o coincidență, nu sunt maître chocolatier (râde). Eram la job în ziua în care am descoperit Chocolissimo (lucram în marketing de mulți ani), navigam pe Google, mi-a apărut o reclamă și pur și simplu am ajuns pe site-ul lor din Polonia. Mi-a atras atenția modul de prezentare al brandului, mi-a plăcut faptul că vindeau exclusiv online și după ce am răsfoit site-ul, am descoperit conceptul ăsta de produs inedit, pe care nu-l mai văzusem nicăieri – ChocoTelegram. Atunci mi-am dat seama că ar prinde și la noi ideea asta de a scrie un mesaj din ciocolată, plus ideea de ciocolată și praline belgiene.
Am mai avut eu puseuri de antreprenoriat de-a lungul timpului și din momentul în care mi s-a născut în minte ideea asta cu ciocolata m-a atras foarte mult, recunosc.
Cum ai început colaborarea cu Chocolissimo?
Le-am scris celor din Polonia, le-am prezentat piața noastră, iar răspunsul lor a fost că România e o piață de interes, dar că momentan preferă să nu o acceseze. Adevărul e că mă atașasem de idee, de a aduce pe piață brandul ăsta și am fost dezamăgită de răspuns. Așa că le-am scris ulterior să le propun o întâlnire în care să le prezint mai bine piața și în care să ne cunoaștem. Două săptămâni mai târziu aveam întâlnirea cu ei în Polonia. Ne-am plăcut reciproc și am bătut palma fix atunci, în august 2014.
O perioadă mi-am păstrat și jobul pe care-l aveam la acea vreme, nu m-am dus de a doua zi să-mi dau demisia și nici nu m-am văzut de a doua zi antreprenor, am zis pur și simplu, să văd încotro duce drumul ăsta, să iau treptat lucrurile.
Din august 2014 până în decembrie 2014 a fost o perioadă de tatonări mai mult pe partea de corporate, să vedem cum e primit și privit produsul, care sunt reacțiile, din 2015 am înființat firma și ne-am axat pe zona corporate, unde produsele au fost foarte bine primite, iar în 2016 am lansat și magazinul online pentru persoane fizice.
De ce te-ai îndreptat inițial doar către clienții corporate?
Mi-a fost la îndemână. Produsele pot fi personlizate foarte mult într-un mod care îmbină frumos un produs de calitate cu brandingul promoțional. Mi-a plăcut tare ideea asta, mai ales că eu veneam din zona de marketing și știam ce așteptări au pesoanele din marketing care pregătesc cadourile pentru echipa de vânzări, care la rândul ei le oferă clienților. Coroborat cu faptul că vânzările corpoarate erau singurele pe care mi le puteam permite la momentul ăla, având în vedere că mai veam un job, a fost soluția cea mai la îndemână și cea mai bună. Ăsta a fost motivul pentru care un an am tatonat doar piața corporate.
Avem un om dedicat care se ocupă de partea de vânzări corporate, clienții corporate vor personalizare, integrare de alte produse și trebuie să discute foarte clar cum o să arate produsul final. O parte din produse se fac în Polonia iar local se face partea de ChocoTelegram și ciocolată printată – primim literele deja turnate și sunt asamblate aici.
Cum a fost pentru Chocolissimo perioada de pandemie?
Ne-a lovit pandemia fix anul tecut când lansam Catalogul de Paște 2020 și a fost un șoc la început. Aveam confirmate 2 proiecte de Paște pe corporate, restul s-au blocat. Am avut scăderi pe corporate în aprilie 2020 de 70% comparativ cu aprilie 2019.
Ulterior, în perioada mai-iunie piața și-a mai revenit, companiile au început să trimită cadouri acasă angajaților pentru că, deși există zoom meetinguri, lucratul de acasă a produs o distanțare în cadrul echipelor. Așa că majoritatea firmelor au alocat bugete pentru a face cadouri angajaților. Finalul de an 2020 a fost unul foarte bun, ne-a ajutat să recuperăm pierderile din aprilie, majoritatea clienților acceptaseră ideea lucratului de acasă. Am reușit să ne menținem veniturile la nivelul lui 2019.
Anul ăsta încă se mișcă greu lucrurile pe corporate. Procedura în sine s-a îngreunat (semnăm pe lângă contractul de vânzare-cumpărare și acordul de GDPR) și bugetele sunt mai mici decât cele de anul trecut.
Pe partea de peroane fizice însă, oamenii sunt familiarizați cu e-commerce și suntem în creștere. Încă de la începutul pandemiei s-a înregistrat o creștere pe acest segment pentru că s-au mutat mulți în online.
Ce te-a învățat pe tine și echipa ta perioada pandemiei?
Să ne facem planuri pe termen scurt și să le revizuim.
Adaptabilitate, inclusiv pe coprorate, să înțelegem cum s-au schimbat comportamentele față de ce eram noi obișnuiți de atâta timp. Și să venim cu oferta noastră în concordanță cu ce au nevoie acum. Nu știu dacă era nevoie de o pandemie care să ne învețe lucrul ăsta, dar cumva intrasem într-un cerc în care toată lumea știa sezonalitatea, nevoile, eram într-o rutină. De o dată ne-am dat seama că clienții corporate nu mai au nevoie de cadouri pentru parteneri. Am înțeles de la ei că există un dezechilibru în echipă, că nu s-au mai văzut de atâta timp și că sunt sătui de Zoom, că nu mai au cinele cu echipa. În loc de cina în echipă, managerii au trimis ciocoaltă și vin angajaților acasă. Alte echipe luau cafeaua de dimineață împreună, așa că le-am trimis carte cu ciocolată și cafea. A trebuit să ne adaptăm în funcție de nevoile lor date de situația actuală.
Motto-ul brandului Chocolissimo este The taste of special moments. Ce semnifică?
90% dintre produse sunt achiziționate mai mult pentru a fi făcute cadou, dar asta e și explicabil prin faptul că ambalajul și produsele în sine sunt concepute pentru a fi făcute cadou. Și de aici ideea de gustul momentelor speciale. De aceea și noi avem activitate mult mai intensă în perioadele în care se oferă cadouri din luna octombrie, când încep sărbătorile de nume, sărbătorile de iarnă, ulterior Valentine’s Day, 1, 8 martie, Paște. Avem colecții pentru fiecare ocazie.
Produsele noastre sunt prezente în unele florării tocmai pentru că au fost multe cereri ciocolată și flori.
Cu ce vă diferențiați față de alte business-uri cu ciocolată?
Cred că la nivel de piață de praline belgiene ne diferențiază calitatea. În ceea ce privește ingredientele sunt foarte proaspete, avem termen de valabilitate de 3 luni și folosim coloranți naturali, doar zahăr din trestie de zahăr, nu folosim zahăr brut, folosim unt de cacao și cacao în concentrație de 30% până la 90%. Persoanele care testează pralinele noastre și pe cele ale competitorilor pot să sesizeze diferența. Pe partea de cadouri din ciocolată ne diferențiază partea de personalizare și individualizare a fiecărui produs, inclusiv pentru corporate. Pe de altă parte avem produsul unic – ChocoTelegram pe care nu-l mai are nimeni pe piață.
Mai avem produsul ChocoFoto – o tabletă din ciocolată pe care printezi orice fotografie sau produsul ChocoPostcard – o cutie de praline din ciocolată pe capacul căreia inserăm o fotografie.
E adevărat că primim foarte des cereri de tipul Vreau un Audi din ciocolată, am văzut că aveți Porche pe site. Din păcate nu facem la nivel de un produs pentru că orice formă de ciocolată, fie 2D sau 3D are nevoie de o matriță, iar costul unei matrițe e foarte scump. În schimb, pentru corporate, unde există volume mai mari turnăm din ciocolată tot felul de forme sau logo-uri, de la arme la camioane – cam orice își dorește clientul. Se crează acea matriță, se testează pentru ca produsul să fie fezabil pe transport, să nu se rupă sau degradeze și apoi se produce în serie. Putem turna orice din ciocolată.
Care e cea mai inedită personalizare pe care ați făcut-o?
Acum 2 ani am primit o comandă pentru un mesaj din ciocolată – ChocoTelegram. Cea mai mare telegramă din ciocolată poate să fie de 60 de litere. Un client a comandat 7 telegrame de 60 de litere fiecare în care a scris efectiv o poveste. A trebuit să le legăm, trebuia deschisă întâi telegrama 1, apoi 2 și tot așa, fiecare avea legătură cu celelalte. Era scris, în engleză iar mesajul era practic o scuză.
Cum livrați vara?
E o problemă în ceea ce privește temperaturile din lunile iunie-august. Preferăm să sistăm activitatea în perioada asta și să nu preluăm comenzi decât să riscăm să ajungă ciocolata topită. Noi fiind în acest business al cadourilor e foarte complicat. Avem foarte mare grijă ce promitem, cum livrăm. Atunci când un client a achiziționat produsul pentru a-l face cadou dezamăgirea e de 100 ori mai mare decât dacă l-ar fi comandat pentru consumul lui.
Anul trecut am făcut livrare rapidă doar pe București – curierii ridicau și livrau în aceeași zi comanda folosind baterii de răcire în colete. Cel mai probabil o să facem la fel și anul ăsta pentru că a prins foarte bine vara trecută.
Care e profilul consumatorului, a celui care face cadouri Chocolissimo?
90% sunt femei, profil urban, studii superioare, venituri medii și peste medie. Bărbații, cei 10% care sunt pe site sunt targetati, știu exact ce vor și trimit direct la destinatar cadoul cu felicitarea. Femeile în schimb cer livrarea la ele acasă. Sunt mult mai atente la detalii, la împachetare, fundiță, felicitare.
Ești de aproape 7 ani în business-ul ăsta. Cum te simți?
E frumos, dar e și greu. Sunt convinsă că am făcut alegerea corectă. Dacă ar fi să o iau de la capăt aș face la fel. M-a învățat foarte multe lucruri tot parcursul ăsta. E nevoie de curaj, sunt momente de descumpănire, trebuie să ai un plan de back-up și niște riscuri asumate, calculate de la început. Cumva mă bucur că am făcut lucrurile treptat și d-asta am și crescut de la an la an într-un mod sustenabil și sănătos.
Care e cea mai mare provocare pe care ai avut-o în business?
De a livra la timp atunci când livrarea nu depinde în totalitate de noi. Trebuie să ne gândim dinainte ce se poate întâmpla și să ne luăm niște marje. D-aia și timpul de livrare în momentul ăsta la noi e de 5 zile pe site, ne luăm și marjă. Atunci când unui client îi promiți ceva nu mai poți să revii și să-i zici că i s-a întâmplat ceva pe drum coletului. Mai ales că dacă e vorba de cadou, e foarte important să se livreze la timp. Clienții își pot alege în calendarul de pe site data livrării și noi le sugerăm să nu aleagă ultima zi dacă este sezon. Din momentul în care pleacă de la noi coletul nu mai e în controlul nostru și se pot întâmpla multe pe parcurs. Dar ne asumăm tot ce se întâmplă, deși nu depinde de noi. Dacă ciocolata ajunge topită, ruptă se întoarce la noi și clientul își primește banii înapoi, deși de la Chocolissimo a plecat intactă.
Anul trecut Moș Niculae a picat sâmbăta, iar în ziua de dinainte telefonul a sunat non-stop. A trebuit să încerc să găsesc soluții, am avut sâmbătă 5 echipe de livratori de la noi, pe lângă curier, ca să putem să ducem cadourile la timp. Noi nu vindem ciocolată, noi vindem un cadou. Trebuie să fim foarte atenți.
Ce planuri de viitor aveți?
Ne dorim să accesăm piețele apropiate, Bulgaria și Ungaria și în viitorul foarte apropiat vrem să introducem un brand de ciocolată pentru copii pentru că e o zonă foarte nișată, părinții sunt foarte atenți, există trendul ăsta în consum, părinții până la vârsta de 3-4 ani vor să le dea copiilor ciocolată cu cât mai puțin zahăr și cât mai puține ingrediente.
Chocolissimo pune accent și pe zona de CSR. Povestește-mi mai mult despre asta.
Sunt 2 direcții pe care le abordăm în zona de CSR. Ne implicăm în cauze sociale care țin de oferirea de cadouri și am avut diverse campanii – de ziua persoanelor vârstnice de exemplu, în care direcționăm venituri către ei. Iar în zona de mediu se lucrează foarte intens în Polonia la schimbarea ambalajelor care conțin plastic, să fie plastic free. Partea de hârtie încercăm să o ducem spre hârtie reciclată, dar suportul în care se pun pralinele e încă din plastic în momentul ăsta. Se fac tot felul de teste pentru a schimba plasticul într-un material reciclabil. Asta e direcția.
Ce îți aduce bucurie la final de zi?
Îmi doresc ca la finalul fiecărei zilei să fiu bucuroasă prin ceea ce am făcut. Scopul nu e ce aș putea să fac sau să caut ceva care să-mi aducă fericire la finalul zilei, ci ceea ce este, ceea ce am, ce trebuie să fac.
Dacă la finalul zilei de lucru plec acasă bucuroasă și fericită că am făcut niște lucruri care mi-au făcut plăcere (că suma lucrurilor pe care le-am făcut pe parcursul zilei e una pozitivă, pentru că nu putem să facem doar lucruri care ne plac), iar a doua zi când mă trezesc să am sentimentul ăla, că d-abia aștept să ajung la birou, asta e pentru mine bucuria mea. Când nu o să mai simt asta, o să fie un semn de întrebare. Și asta le doresc și colegilor mei. Să simtă că se bucură să vină aici dimineața. Nu cred că ar trebui să ne permitem să avem joburi în care să zicem, măi, iar trebuie să mă duc la job. Asta mi se pare cea mai tristă situație. Cu siguranță că avem și zile proaste la job, dar cum spuneam, suma de la final trebuie să fie una pe plus. Petrecem 8 ore/zi, 5 zile din 7, e important să ne placă ceea ce facem.
Ce te încarcă la sfârșitul unei zile?
Cel mai mult, feedbackurile clienților. De cele mai multe ori oamenii sunt uimiți că produsele arată mai bine în realitate decât în poză. Sau când facem tot posibilul să trimitem unui client care are neapărată nevoie mâine, adică într-un timp foarte scurt și reușim să găsim o soluție. Și îmi plac foarte mult vânzările corporate, sunt încă implicată în zona asta. Sunt provocări și cu fiecare client corporate realizezi de fapt alt produs – pentru că trebuie să te adaptezi conform cerințelor lui. Mă încarcă foarte tare perioada octombrie-decembrie, o aștept în fiecare an. E perioada în care muncim cel mai mult, suntem cel mai stresați, dar la finalul căreia ne simțim cel mai împliniți. Multă activitate, mulți clienți și asta îmi demonstrează că ceea ce facem noi aici e bine-primit de public, de clienți, că rotița asta se învârte.
sursa foto: arhiva Chocolissimo