În primul rând, locul ăsta e un templu al vinului, o selecție de vinuri high quality și eclectică, o propunere destul de inedită. În plus, propunem o bucătărie modernă, de calitate, care pune în valoare aceste vinuri. Ca stil și ambianță, vrem să transmitem sentimentul că te afli într-un loc elegant, dar în același timp casual, convivial, în care vii cu un grup de prieteni și unde te simți bine, mi-a spus Andreea Barroca, proprietarul unui local tare fain, denumit Vié, deschis de curând în cartierul Nerva Traian.
Mai exact, Vié este un gastro wine bar&shop, cu program deschis publicului între orele 17-22, de marți până sâmbătă, locul potrivit pentru wine pairing, unde te poți bucura de vinuri naturale premium și fine dining (există atât meniu de degustare, cât și à la carte). Totodată e locul de unde poți să cumperi pentru acasă sau pentru prieteni, vinuri naturale de cea mai bună calitate, la preț de shop.
De la programator la antreprenor al unui grup internațional de restaurante fine dining
După ce a absolvit în țară Facultatea de Matematică, Andreea a emigrat în Franța, unde a lucrat în domeniul IT, pe rând ca programator, șef de proiect și mai apoi antreprenor la propria firmă.
Însă, pentru că în IT modul de lucru este în principal remote, iar interacțiunile cu clienții și chiar cu colegii au loc cu preponderență online, prin videoconferințe, Andreea a început să simtă tot mai mult lipsa contactului direct cu oamenii. În plus, atunci când profesezi în domeniul IT, nu ai o legătură foarte strânsă cu clienții tăi, nu-i vezi direct, nu obții un feedback imediat al muncii tale, ceea ce duce la o scădere a satisfacției în muncă. Și, cu toate că avea un talent la matematică, la un moment dat a început să-i devină tot mai clar că nu asta e calea pe care vrea să continue. Voia să fie tot antreprenor, dar în cu totul altă industrie.
Orașele în care a locuit împreună cu soțul ei francez, cu origini portugheze (numele de familie, “Barroca” este chiar denumirea unui sătuc din Portugalia), precum New York, Londra, Paris, dar și toate locurile frumoase pe care le-au vizitat (printre care și Tokyo, orașul pentru care Andreea a avut acel “coup de foudre”), i-au permis să descopere gastronomii internaționale, vinul și cafeaua premium. Încet-încet, a devenit tot mai pasionată de acest domeniu, care-i oferea totodată o legătură autentică cu clienții. Așa s-a întâmplat ca în 2020, cu două săptămâni și jumătate înainte de izbucnirea pandemiei, să deschidă primul ei restaurant în Paris, sub numele de Tamara.
Acum când mă gândesc, îmi dau seama ce curaj am avut, pentru că nu știam nimic din industria asta, nu aveam nicio experiență. Însă am reușit să fac un împrumut bancar, am găsit un loc potrivit și am deschis restaurantul. După 1 an și ceva de la deschidere, soțul meu a vândut firma lui de software, lucru care ne-a permis să avem un capital al nostru. Atunci el mi s-a alăturat și am creat împreună o afacere de familie, care se numește “Groupe Tamara” și care este holderul mai multor proiecte pe care astăzi le avem împreună în domeniul horeca.
La ora actuală Grupul Tamara deține două restaurante fine dining la Paris – Tamara (după numele bunicii ei) și Nellu (după numele unui unchi de-al ei) – urmând să deschidă curând un al treilea proiect, tot la Paris. Totodată Grupul Tamara deține și un business de distribuție de vinuri, în cadrul căruia a fost dezvoltat un software care să-i ajute pe importatori să-și gestioneze cât mai bine vânzările și stocurile.
Ca să nu se “calce în picioare”, Andreea este lead-ul pe zona de restaurante, iar soțul ei e lead-ul pe zona de distribuție b2b și software. Momentan distribuția de vinuri este concentrată în SUA, dar urmează să se extindă și în Franța. La început de 2024, Grupul Tamara o să deschidă un restaurant și un lanț de distribuție de vinuri în Tokyo, loc unde, de altfel, Andreea se va muta cu familia în luna august a acestui an.
Grupul Tamara e casual luxury – ne poziționăm upper upscale, dar într-un stil modern. Mie și soțului meu nu ne plac locurile foarte formale, care cer, de exemplu, un dress code (fețe de masă albe, ospătar în costum negru care face reverențe). Ne-au inspirat restaurantele nordice, din Scandinavia, care sunt restaurante scumpe, de o calitate extraordinară, dar unde nu există acest formalism exagerat. Sunt simple, prietenoase și mi se pare că ăsta e viitorul acum.
Vinul bun conectează, inspiră și amplifică. Cele mai importante momente din viața noastră sunt cel mai adesea asociate cu vinuri fine, sărbătorite în jurul unei mese. “In vino veritas”, așa cum spune un proverb latin, mai vechi de 2500 de ani. Iar Vié este în primul rând despre vin.
Focusul nostru în locul ăsta este clar, vinul, pentru că în București există deja multe bucătării moderne, interesante, localuri pe care le apreciez foarte mult. În schimb, vinuri de genul ăsta, naturale, nu există mai deloc în București. Ăsta e diferențiatorul nostru numărul 1. Prefer însă termenul “craft wine” în loc de vinuri naturale, pentru că mai implică ceva, faptul că sunt producători mici, nu industriali. Vorbim de producători care au uneori 5 sau 10 hectare maximum, adică o producție anuală de 8 000 – 10 000 de sticle. La momentul actual colaborăm cu producători din Serbia, Croația, Italia, Franța etc. În România nu sunt mulți producători craft, dar am identificat de curând trei, pe care avem încredere să-i aducem și să-i propunem. Și mai studiem un producător din Republica Moldova, primul producător de peste Prut certificat bio, pe care vrem să-l aducem în portofoliul nostru.
Așa cum mi-a povestit Andreea, deși în Vest vinurile craft sunt foarte apreciate și consumate, în România, din păcate, mulți oameni nu au încredere, au impresia că vinurile naturale sunt cu defecte, ceea ce e fals. Principiile pe care trebuie să le respecte un vin craft sunt: minimă intervenție umană, fără sulfiți, folosirea drojdiei indigene, și nu în ultimul rând, respectul față de natură, prin plantarea viilor alături de alte specii de plante, în vederea creării unui ecositem durabil.
Un vin care este natural îl simți imediat la gust. Înainte, pe la începutul secolului trecut, toată lumea făcea vinul așa. Apoi, o dată cu apariția îngrășămintelor chimice, prin anii 60-70, s-a schimbat și modul de a fabrica vinul, s-a industrializat, dar la bază, ăsta e stilul tradițional.
Într-adevăr, în secolul trecut vinul devenise predominant o afacere industrială, de masă, care și-a pierdut complet legătura cu meșteșugul vinificației. Însă, pe măsură ce alimentele organice au tot apărut în ultimii 15-20 de ani, tot așa a apărut și mișcarea vinului natural, ca o reacție la vinul industrial, iar unele dintre cele mai renumite restaurante din lume au început să includă vinuri naturale pe listele lor.
Pe pereții localului Vié sunt tot felul de tablouri-poze ale producătorilor de vin craft, surprinse de către Andreea și soțul ei, în vizitele lor la diverse podgorii din Europa.
El e din Croația, el e din Slovenia, iar cel de aici e din Italia, de lângă Modena și face un Lambrusco genial prin metoda Champenoise; e un frizzante total diferit de imaginea pe care o avem noi despre Lambrusco, sparkling-ul ăla dulce și roșu, îmi spune Andreea, în timp ce-mi prezintă pe rând tablourile.
La Vié bucătăria e inspirată local, în funcție de sezon.
Îmi place ca restaurantele să aibă bucătăria locală. De exemplu, mi se pare mai interesant în România un restaurant românesc cu un chef român, decât un restaurant peruvian, pentru că produsele sunt foarte importante. Pot să existe inspirații din alte bucătării, dar mi se pare important ca produsul local să fie pus în valoare. De exemplu, la Vié folosim foarte mult șuncă de mangaliță, iar mămăligă are o formă și o consistență mai sofisticată, diferită de cea clasică. Încercăm să ținem cont de tradiții, dar adăugând ceva sofisticat, un twist. Meniul se schimbă în permanență, incremental, mai ales că produsele intră și ies din sezon.
Din echipa de la Vié face parte Vlad, sommelier. Avocat de meserie, Vlad a făcut o pasiune pentru vinuri, a urmat cursuri de specializare și a reușit să obțină niște certificări internaționale, foarte rare la noi în țară. Are un grup de somelieri din București cu care se întâlnește în fiecare zi de luni și fac împreună degustări.
Pe partea de bucătărie e Cristina (Cristina Mălai, participantă în emisiunea Chefi la cuțite în 2021) și Mishu, un tânăr ambițios care vrea să se dezvolte pe partea de bucătărie modernă și care și-a dorit foarte mult să facă parte din această echipă.
Iar Costi e barista, vine din lumea speciality coffee.
Pentru mine, în centrul proiectelor pe care le fac sunt echipele. Îmi doresc să creez o echipă in-house care e autonomă, talentată, în care oamenii se înțeleg. Dacă angajații sunt fericiți și creativi, asta se reflectă și-n serviciu și-n calitatea locului. Asta și vrem să transmitem cu echipa noastră – faptul că vii ca la niște prieteni. Iar faptul că suntem un grup, ne permite să oferim perspective angajaților. În Tokyo, de exemplu, o să lucreze un chef care a fost la Tamara, dar care s-a căsătorit cu o japoneză și s-a mutat în Japonia. Avem deci aceste posibilități, de a avansa și de a schimba în cadrul grupului, care oferă o perspectivă de carieră pentru angajați.
De ce ați ales să deschideți Vié în cartierul Nerva Traian, într-un complex rezidențial nou?
Mai mult ne-a ales el pe noi. De acum 2-3 ani de zile căutam un loc potrivit și am avut o tentativă de a deschide un gastro wine bar în cartierul Primăverii, însă, din motive birocratice, nu s-a concretizat. Apoi, într-o zi, niște prieteni de-ai mei care locuiesc în această zonă au văzut un anunț de închiriere. Am văzut câteva fotografii cu spațiul de închiriat, mi-a plăcut, așa că am luat a doua zi avionul și am venit să văd locul. De când am intrat aici m-a inspirat amenajarea lui – ideea asta, tip vagon – și atunci m-am gândit la amplasarea rafturilor pentru vin la intrare. Chiar dacă locul ăsta e oarecum în afara circuitului gastronomic central, îmi plac mult localnicii de aici, e o comunitate tare frumoasă; oameni tineri care au joburi bune, cu copii mici. Și, deși sunt mai multe provocări decât în zonele unde există un vad foarte mare, eu cred în locul ăsta. În plus, nu o să ne oprim aici. O să mai deschidem alte localuri în București, avem planuri și cu alte concepte.
Care este target-ul de clienți pentru localul Vié?
Clienții pe care-i vizăm sunt tineri profesioniști, la 30-40 de ani, care au un stil de viață modern, care au călătorit și care au gustul ăsta, al produselor locale. De asemenea, e un loc potrivit pentru străini, mai ales că Vié este deja listat pe RAISIN (o aplicație care recensează locațiile internaționale unde se servesc vinuri naturale). Iar o a treia audiență o reprezintă zona corporate, aici putând fi organizate diverse evenimente cu degustări de vinuri.
Mesaj pentru cititorii blogului
Mesajul meu cel mai important e legat de vinurile craft: sunt niște vinuri foarte bine făcute, care au ajuns la o maturitate extraordinară. Sper ca lumea să le încerce, să le dea o șansă pentru că sunt niște vinuri deosebite pe care le găsești doar aici. Dorim încet-încet să creăm un awareness pe piața românească, a acestui tip de vinuri. Totodată la Vié vrem să creăm un flux constant de evenimente în jurul vinului (de exemplu, guest sommelier de la Paris), o dată pe lună, ca lumea să știe că poate veni aici.