Pe Ana Nicolescu am cunoscut-o în urmă cu câțiva ani la un curs de scris – o prezență discretă și agreabilă, cu ochii tare vioi și cu un păr cârlionțat la care eu am visat dintotdeauna să-l am. În urma prezentărilor am aflat că Ana e mamă, blogger, antreprenor (are o agenție de pr și comunicare), business coach și că în timpul liber scrie la două romane. M-am uitat pe internet și am văzut că Ana este chiar autoarea bloggului “Mămica Urbană”, atât de cunoscut în acea vreme. Am aflat totodată că Ana a urmat cursurile Școlii de jurnalism, că a lucrat 12 ani în presa de sănătate și de frumusețe și apoi a devenit mamă.
După toată efervescența și exuberanța evenimentelor de presă m-am trezit acasă cu un copil mic în brațe și eu într-un nou rol, cel de mamă. Nu știam ce să fac, era prea liniște. Atunci m-am gândit să scriu pe un blog toate experiențele mele ca mamă la primul copil, pornind de la nevoile mele și în plus, să am la fiecare articol (sau pe cât posibil) părerea unui specialist.
După anii petrecuți în presă Ana avea deja formate relațiile cu psihologi, dermatologi, pediatri etc, așa că nu i-a fost greu să găsească specialiști. Blogul ei, „Mămica Urbană”, s-a remarcat repede, întrucât la vremea aceea era singurul blog din România care avea și părerea specialistului, fapt ce i-a oferit foarte multă credibilitate.
Plus că energia din care o făceam era autentică, deschisă și vunerabilă. Mă expuneam, spuneam că rolul de mamă e foarte frumos, dar în aceeași măsură e și foarte greu.
Multe femei s-au identificat cu trăirile ei, au găsit răspunsuri în sfaturile specialiștilor și așa a început blogul Anei să devină tot mai citit și vizibil, iar brandurile au venit către ea și i-au propus diverse parteneriate.
La 6 luni după ce am lansat blogul am avut colaborarea cu primul brand de cosmetice, apoi încet-încet au început să vină și alte branduri și să mă subcontracteze agenții care voiau să facă evenimente cu bloggeri părinți. La momentul acela citeam câteva bloguri scrise de mămici și m-am gândit să fac o comunitate, un grup în care să-i adun pe acești bloggeri să ne cunoaștem între noi, să ne promovăm unii pe alții și să-i propun mai departe în campaniile agențiilor. Am început cu 5-6 bloggeri, cărora le-am dat posibilitatea să aducă alți bloggeri (condițiile erau să fie părinți și să aibă un blog, indiferent de domeniu) și așa am început.
Pentru că foarte multe mame blogger veneau din alte domeni (de exemplu contabilitate), iar ceea ce scriau ele era foarte valoros, însă forma în care prezentau informațiile nu era cea mai potrivită, Ana s-a gândit să creeze o școală informală pentru creatorii de conținut. Aici au venit bloggeri din toată țara, accesul lor era gratuit, iar informația era disponibilă pentru oricine.
Am început să adun specialiști și să organizez această școală de blogging; eu să le vorbesc despre ceea ce știam – care e structura unui text, despre cum să scrii pe Facebook, despre cum să fii vizibil – iar la fiecare ediție aveam invitați care abordau și ei diferite teme (monetizare, publicitate, etc). Atunci am unit sponsorii și brandurile cu bloggerii și agențiile.
Toate astea i-au adus vizibilitate, încredere și consolidare, iar Ana a început să fie invitată la evenimente ca speaker, inclusiv la întâlnirea internațională a bloggerilor din toată lumea organizată la Paris. Tot în perioada asta și-a înființat propria agenție de comunicare și pr, iar odată cu ea a trebuit să învețe să gândească și antreprenorial, pentru că, așa cum spune Ana, nu e suficient să acționezi doar intuitiv. Între timp s-a acreditat ca business coach, strateg de comunicare și coach de dezvoltare personală, urmând diverse formări. În cadrul celei de la Mindvalley a avut parte de diversiune culturală întrucât lucra în grupe cu oameni din toată lumea, însă a vrut să facă și o formare pe coaching adaptată specificului de aici și a urmat formarea de change strategist cu Andrei Roșca.
Trecerea propriu- zisă spre partea de business coach a făcut-o în pandemie.
În pandemie m-am uitat în piață să văd care sunt nevoile și am observat că multe dintre business-urile din offline au făcut trecerea către online, dar și că multe business-uri s-au creat de la zero, direct în online. Atunci am văzut că antreprenorii aveau impresia că dacă scriu zilnic orice pe rețelele de socializare or să aibă automat și clienți. Și nu e așa. Acela a fost momentul în care am creat o comunitate pe Facebook pentru antreprenori, cu o taxă lunară. Mă uitam concret pe business-urile lor, le dădeam feed-back și apoi discutam despre cum să faci un plan de afaceri, despre preconcepții legate de vânzare, despre cum să scrii un text etc. Asta mi-a permis să văd nevoia reală a antreprenorului care își începe un business în online.
Ești business coach, dar și change strategist. Ce înseamnă change strategist mai exact?
Change strategist poate să fie în orice domeniu, pentru că mereu suntem într-o continuă transformare și schimbare. Și această schimbare poți să o adresezi în orice domeniu vrei tu. Eu am ales să aplic formarea asta în business – care înseamnă strategia de schimbare a mentalității de la angajat la antreprenor, cum faci trecerea asta, cum aduci energia de antreprenor. Dar la bază change strategist are conceptul de coaching.
Care e legătura ta cu coachingul? Cum te-ai apucat de coaching?
Eu făceam coaching cu oamenii de foarte mult timp, dar nu-mi dădeam seama că fac asta. De când eram mică oamenii veneau să se confeseze cumva la mine și să-mi ceară sfaturi. Nu făceam nimic în mod special, nu eram proactivă, doar existam, eram cine sunt eu și atât. La grădiniță, apoi în școală și la facultate veneau colegii către mine să-i ajut. Cred că e nativ.
În plus, iubesc oamenii și am o foarte mare deschidere către ei. Îmi place să-i văd pentru cine pot ei să fie, să mă raportez la potențialul lor, la măreția lor, nu la cine sunt ei neapărat în acest moment și ce frustrări au. În coaching am exersat chestia asta, să văd dincolo de cuvinte, dincolo de comportamente, dincolo de triggerele oamenilor. Antrenez constant partea asta, să primesc omul așa cum e el, fără să-mi vărs preconcepțiile, fricile sau frustrările. Nu poți să faci asta dacă nu iubești oamenii. Și implicit nu poți să faci nici comunități.
Cum se desfășoară activitatea ta de business coach?
Lucrez ca business coach fie unu la unu, fie în grup, prin cursuri online. Cursurile au 11 săptămâni și sunt trei ediții pe an: una care începe în februarie, alta în aprilie și cea de-a treia care începe în octombrie. La cursul ăsta punem bazele business-ului: cum determini nișa, ce gol acoperi din nișă cu business-ul tău, care e unicitatea ta, care e clientul ideal, analizăm mediului de business, ne uităm la planul de afaceri, setăm obiectivele. Abia după vin cu partea de comunicare, care înseamnă site, blog, social media, PR și ulterior găsirea parteneriatelor strategice. Iar antreprenorii, dacă vin la toate sesiunile, dacă își fac temele și le atașează în platformă ca să primească feedback, au la finalul cursului planul de business făcut, știu clar cine e clientul lor și cum să comunice cu el astfel încât să obțină profit. În plus, au pregătite toate textele pe care web developperul o să le pună site, plus o grămăda de idei despre cum și ce să scrie pe blog și pe social media.
La cursuri am și invitați surpriză, specialiști pe partea de vânzări, imagine, identitate de brand, complementari cu activitatea mea. Iar vara organizez boot champuri pentru clienți; lucrăm despre cum faci și ce faci să nu-ți moară vara business-ul sau cum pregătești din vară campaniile pentru toamnă.
Te rog să ne împărtășești o poveste interesantă a unei femei care a urmat cursul tău.
Sunt foarte multe, însă o să o dau ca exemplu pe Alina Pop, care e psiholog și totodată singurul specialist pe burnout parental din România. A venit în prima mea serie de cursuri de antreprenoriat. Atunci ea lucra pe 3 domenii cu clienții ei, în cabinet: traumă, cuplu și burnout parental. Însă voia mai multă expunere și vizibilitate, nu voia să fie doar psiholog, își dorea să fie și antreprenor. Am identificat atunci care este unicitatea ei – specialist pe burnout parental – și am scos asta în prim plan, ne-am axat toată comunicarea pe specializarea asta. Alina a ascultat și a implementat absolut tot ce i-am zis, a lucrat cu specialiștii pe care i-am recomandat pentru site, foto, ads etc. A făcut un program pilot de burnout parental la care s-au înscris 2000 de părinți, a ajuns să vorbrească la mind architect și să participe la o conferință de parenting pe scenă în doar câteva luni de la terminarea cursului.
Cum împaci viața ta de familie cu business-ul tău?
Le duc pe fete la școală, petrecem serile și weekend-urile împreună. Sunt de părere că nu contează atât de mult cantitatea timpului petrecut împreună, ci cât de prezent ești atunci când stai cu copilul tău. E important ca în acel timp să fii acolo cu totul și copilul să simtă că ești cea mai fericită că ești acolo cu el, că are parte de toată atenția și energia ta, că în acele momente el e cel mai important lucru de pe lume. Atunci copilul se încarcă imediat. Zicem de multe ori că am stat toată ziua cu el și tot nu se satură; însă n-ai stat, ai fost fizic, dar de conectat nu te-ai conectat cu el, nu ai fost 100% acolo, nu te-ai dăruit lui. Deci nu e neapărat cât de mult timp îți petreci cu copilul, ci calitatea timpului pe care-l petreci cu el.
Ne-am cunoscut la un curs de scris, povestește-mi despre pasiunea ta pentru scris.
Am publicat cu alte mămici o carte de povești. Inițial a fost poveste scrisă de mine și alte mame blogger, în ideea unei campanii de CSR, de ajutorare a copiilor născuți prematur. Ulterior cartea a fost ilustrată de sora mea, am mers către o editură, iar o mare parte din venituri le-am alocat către această acociație pentru copii născuți prematur. În prezent lucrez la 3 cărți de beletristică.
Psiunea pentru scris o au și fetele mele. Măriuca a publicat o carte – Lucia în căutarea luminii fermecate – a scris-o într-o perioadă când se confrunta cu bullingul la școală. A fost un proces terapeutic pentru ea, se liniștea când scria, se elibera. Apoi a scris și a publicat împreună cu sora ei și cu alți copii creativi Cartea Copiilor, o colecție de mai multe povești.
Ce sfat le dai femeilor care vor să-și deschidă propriul business, dar nu au curaj?
Aș începe cu partea de autocunoaștere, de introspecție. Să vadă ce vor ele să transmită lumii, ce au de transmis cu vocea care le-a fost dată. Înainte de toate, business-ul trebuie să fie despre misiune.
Eu de exemplu, vreau să aprind lumină în viața oamenilor, să-i conectez cu propria lor măreție. Într-o perioadă am arătat asta prin a avea un blog și a le vorbi mamelor, apoi prin a avea o agenție de comunicare și a le vorbi bloggerilor, dându-le lor voce. Acum arăt asta prin cursurile pentru antreprenori pe care le ofer. Cine știe peste un an, doi, trei cum o să arate, dar eu am mereu în minte misiunea mea: să aprind lumină în viața oamenilor, să-i conectez cu propria lor măreție, indiferent de cum arată pe parcursul vieții mele lucrul ăsta.
Atunci când îți știi de ce-ul te conectezi cu partea pozitivă, aspirațională. Te pune într-o energie proactivă, într-o energie de strateg – cum ajung acolo, cum îmi îndeplinesc misiunea – nu te duce în eu nu pot, nu știu, nu am curaj, nu merit. Iar acum sunt tot felul de cursuri, tot felul de ghizi, de coach, de terapeuți la care putem să apelăm.
Și după aceea, recomand urmarea unor cursuri de antreprenoriat. Poți să nu investești în asta, dar există riscul să testezi piața câțiva ani, să pierzi bani, timp și implicit și clienți și să nu ajungi nicăieri. Când poți de la început să faci un curs și să mergi focusat. Și așa ai mult mai multe șanse să ajungi unde ți-ai propus, decât să mergi după ureche sau intuitiv. Funcționează și intuitiv, dar până la un punct, iar atunci nu ai un business, ai un proiect, un hobby. Însă dacă vrei să fii serios și obiectivul tău e să ajungi la câți mai mulți oameni, să fii o contribuție pentru ei, atunci trebuie să aplici niște etape, ca la carte.
Care sunt planurile tale de viitor?
Îmi doresc să ajung la cât mai multe femei și să le ghidez către cine sunt ele cu adevărat. Cine sunt și cine nu sunt ele și să fie confortabile cu asta. Să nu se mai sperie de propria lor măreție (am avut la cursul trecut o participantă care s-a speriat de potențialul ei și a renunțat). Vreau să le permit accesul la propria lor măreție și apoi să le ajut să și monetizeze. Vreau să înțeleagă că banii vin atâta timp cât tu le contribui oamenilor. Important e să știi unde vrei să-ți aduci contribuția și automat banii vor veni.
Pe Ana puteți să o găsiți pe site-ul ei, pe Facebook și Instagram.